זה לא האורך, זה העומק

האלבום 'דונאטס' של ג'יי דילה תפס אותי לא מוכן בעליל בצאתו. הייתי צריך לשפשף את האזניים ולהוריד אותו עוד כמה פעמים כדי להיות בטוח שאני באמת מחזיק באלבום המקורי שיצא ולא איזה בוטלג או פרומו. האלבום שהורדתי הורכב מקצת יותר משלושים קטעים שממלאים כמעט פחות משעה. הממוצע של השירים אמין, ולא מדובר באלבום היפ הופ 'רגיל' עם הרבה שירים והרבה מעברונים קצרצרים, אלא באמת קטעים בני דקה או שתיים. מדהים!

בתור אחד שלופים ממלאים את חייו מצאתי עצמי מאוד מרוצה ונלהב הן מהקונספט והן מהאלבום עצמו, והופתעתי מהאהדה הרחבה שהאלבום קיבל. אמנם זה קרה בעיקר בחוגים המצומצמים של ההיפ הופ האלטרנטיבי – הפלגים היותר מיינסטרימים של ההיפ הופ היללו הפקות הרבה יותר סטנדרטיות שרקח עבור אחרים – אבל זה בכל זאת בלתי צפוי.

זה אלבום קומוניקטיבי ולא קומוניקטיבי בו זמנית. מצד אחד הבסיס שלו הוא שירים קליטים וגרוביים שחוזרים על עצמם, מצד שני מדובר בהרבה קטעים קצרים, ללא סינגלים לרדיו או 'להיטים', כשהחיתוכים בתוכם ובסופם גסים ולרוב בכלל לא מתחברים אחד לשני בצורה חלקה. פה, אגב, הפיספוס הגדול של האלבום לדעתי. אם הוא היה מנסה לחבר את כל הקטעים לסט אחד ארוך וחלק זה היה הרבה יותר טוב. אני חושב שזו יצירת מופת כך או כך, אבל אני מרגיש שחיבורים חלקים היו לוקחים את זה כמה צעדים קדימה.

הסיפור של ג'יי דילה הוא אחלה סיפור, אבל באמת שלא בא לי להתעכב עליו יותר מדי כי הוא לא ממש קשור לפואנטה. האלבום יצא ימים ספורים אחרי שנפטר, כשחלקים ממנו הוא סיים בבית החולים, בעת שאושפז בגלל מחלת הזאבת. הוא הספיק בקריירה שלו להפיק לקומון את אחד האלבומים הטובים ביותר שלו, לשתף פעולה עם מאדליב, א טרייב קולד קווסט ועוד שמות גדולים יחסית לאלטרנטיב היפ הופ ואר אן בי. הסינגל המצליח שהפיק לקומון, The Light, מימן לו הרבה תקליטים ומוניטין, אבל כמו הית' לדג'ר הוא לא הספיק ליהנות מהדבר הכי משמעותי שהוא היה מעורב בו.

איי וואז אין דה פול!

השנתיים – שלוש האחרונות היו מאוד מסבירות פנים ל'אלבומי ביטים' דוגמת דונאטס. מאדליב הוציא חמישה (!) אלבומים בסדרת ה'ביט קונדקטא' (שניים מהם מבוססים על פסקולים הודיים) והשישי מתוכנן לינואר, אחיו של מאדליב, oh no, הוציא אלבום ביטים שמבוסס על סימפולים של מוזיקה מזרח תיכונית (בעיקר טורקיה) – כולם בלייבל שהוציא גם את 'דונאטס' – stone throw. גם די ג'יי באבו הוציא את The Beat Tape, ואין ספק שפסחתי על כמה. בכולם כמה יצירות מדהימות בנות דקה, אבל אף אחד לא מתקרב לשלמות ולעוצמה של דונאטס.באבו קצת מסחרי מדי בשבילי, או נו לא מספיק בשל ומתקשה להחזיק אלבום ביטים שלם ומאדליב לא מתקרב למה שהוא עושה בתור קוואזימוטו או מאדווילאן.

בעיקרון, להוציא 'אלבום ביטים' הוא אחד הרעיונות הכי טיפשיים מבחינה כלכלית שמפיק היפ הופ יכול לחשוב עליהם. גם אם פותרים את עניין זכויות היוצרים המנופח (הרבה לופים = הרבה סימפולים = הרבה תביעות פוטנציאליות), שהרי הרבה יותר חכם למתוח את הלופים לקטעים בני שלוש דקות ולתת אותם לאיזה ראפר. גם הסיכויים של הקטע להצליח גדולים פי כמה, וגם מקבלים תגמול מראש על ההפקה מהמזמין. כנראה שזו  פשוט ההזדמנות של המפיק להיות בפרונט, עם 'שופוני יא נאס' ראוותני. אולי זה גם מתאים לפרסומות? רינגטונים? לא יודע.

סימפולים מנענעים את העולם שלי

חזרתי לאחרונה לשמוע את האלבום שוב ושוב ולהזכר בכל מיני הפקות אהובות של דילה. חיפשתי את השירים המקוריים שהוא סימפל (זה לא מסובך כשיש וויקיפדיה), ונדהמתי שוב מהגאונות שלו, מפרספקטיבה חדשה לגמרי. זה תמיד מדהים אותי מחדש לשמוע כמה גרסאות שונות ליצירה מסוימת – מקאברים מוצלחים, לעיבודים שונים וכמובן סימפולים.

בעזרת השירים המקוריים שהורדתי ערכתי כמה גרסאות כדי שיהיה לי קל לעשות איתם די ג'יי סטים. אני עושה סי די די ג'יי סטים בפאב השכונתי פעם בשבוע כבר שנתיים, ותמיד כשזה מגיע לקטעים מדונאטס אני צריך להיות יותר מרוכז מבדרך כלל. אלה קטעים קצרים מדי שנחתכים באכזריות, וזה תמיד מסובך לעשות איתם מיקסים.

אז לקחתי את הקטעים האהובים עלי מדונאטס (פלוס שתי הפקות שלא קשורות) ועשיתי מיני גרסאות ארוכות יותר ביחד עם השירים שסומפלו, וגם כמה קטעים אחרים שקשורים. לדוגמא Dee On מהביט טייפ של די ג'יי באבו, שמשתמש באותו סימפול שדילה לקח בStop, ובסוף השיר במקורי ששניהם סימפלו. ככה הקטעים יותר ארוכים, וגם נוצרה לי אופציה מאוד נוחה לעשות שילובים של פ'אנק והיפ הופ.

בסוף חיברתי הכל למין קובץ אם פי שלוש כמחווה לג'יי דילה, שמצורף פה. חשוב לציין שלא השתמשתי בתקליטים או בדיסקים, רק בשירים שהורדתי מהאינטרנט וזה נעשה בשביל הכיף שלי בלבד, ולכן לא עשיתי את זה ברצינות שבה אני עושה 'די ג'יי מיקסטייפים' בדרך כלל (היו שלושה כאלה אני חושב), שלא לדבר על חומרים שאני מפיק בתור 'דיגיטל_מי'.

אני מצטער אם אני נשמע טרחן, פשוט יש לי כבוד לדי ג'יים שעושים את מלאכתם נאמנה, וזה בדרך כלל כולל עבודה ארכיולוגית של מציאת העותק המקורי של השיר על תקליט, מיקסוס ולהטוטנות על פטיפונים (להבדיל מהינדוסי סאונד פורג' עייפים), או ברמה הפחות ספציפית – ההרגשה שרק הדי ג'יי הספציפי הזה היה יכול לעשות שזה ישמע ככה. בתור מיקס שיצרתי כבדרך אגב תוך יומיים, בהתבסס על מאגר מאוד נגיש יחסית ובלי לשייף את הסאונד אני לא מרגיש שאני יכול לקחת על זה יותר מדי קרדיט.

אני מעדיף, במקרה הזה, שתתייחסו ליחס ולהתפתחות בין הצלילים של ההקלטות השונות שמופיעות פה. סימפולים מנענעים את העולם שלי, והפינג פונג האינסופי שיצירות מסמפלות\ מסומפלות טובות עושות לי במוח יהיו חלק מרכזי מה'בלוג' הזה. לפעמים אני מכיר את המקור, אבל ברוב הפעמים אני נדהם מהמפגש המחודש\ הראשון עם השיר המקורי. המחווה הזאת אמורה לתת מושג למה אני מתכוון. בגלל שלא מצאתי אחד כזה שמוקדש לדונאטס אז עשיתי כזה בעצמי, ואני מאוד נהנה ממנו…

כדי לשמוע איך מיקסטייפ 'סימפולים מקוריים' אמיתי אמור להשמע, אני ממליץ לשמוע את הראשון בסדרה שלמה שהוציא די ג'יי אמבלדבי. הוא מתרכז בשלושה מפיקים: פיט רוק, לורד פינס (שאליו ואל כל ה D.I.T.C,  נחשפתי דרך הסט המצוין הזה), וג'יי דילה שמטופל פה בצורה מאכזבת. בסוף כל שיר אמבלדבי ממקסס כמה שניות מהשיר המקורי ויש חלקים שזה מופק לעילא. כמעט כל הקטעים האהובים עלי של חברי ה D.I.T.C מופיעים פה, כולם בהפקת לורד פינס, וזה מאוד מומלץ להחשף לחבורה המוכשרת הזאת באמצעות הסט הזה. בסטים הבאים בסדרה הוא יהפוך לאחוז דיבוק, וימקסס עשרות קטעים ברצף לבלגן מוחלט ולא ממצה שנראה שמטרתו להתרברב על אוסף התקליטים שלו, וחבל. לא מצאתי שום אתר רלוונטי באנגלית שמתייחס לסט שאני אוהב, אבל מצאתי קישור לאוסף השלישי שמדגים איך מחטיאים את המטרה. זה מומלץ לשמיעה אחת לפחות, וזה נוח.

אסיים בלינקוק לבלוג במייספייס של ג'יי דילה. מסתבר שאחיו הקטן מוציא בקרוב אלבום בכורה, שמורכב מביטים גנוזים של ג'יי דילה. הוא נקרא Yancei Boys, וזו מחווה נוגעת ללב (יאנסי הוא שם משפחתם). אם תקראו את התגובות תראו שאחד בשם  rae שהזדהה כבן דוד של דילה, טוען שזה בכלל לא אחיו. כמה תגובות למטה אחותו ואמו מנסות להבין מי זה הRae הזה ומה לעזאזל הוא רוצה. הקליפ בעמוד חמוד ( זאת אמא שלהם שם?) וזה נשמע כמו היפ הופ אמצע הדרך לא רע. האלבום המלא לא ממש עושה לי את זה, קצת יותר מדי סמות' בשבילי.

Hallo Kriti – J Dilla Tribute (63 Minutes)

10cc-the worst band in the world
J dilla – workinonit
Lord Finesse – Soul Plan (feat. Roy Ayers)
Lord Finesse – Soul Plan (Accapella)
J dilla – one eleven
Termanology – Only One Can Win
the sylvers-only one can win
the jimi entley sound-charlies theme
J Dilla -geek down
Edan – -the_science_of_the_two_(ft._insight)
kool and the gang-fruitman
J Dilla –   the diff'rence
billy paul – let the dollar circulate
Steve Spacek – Dollar (produced by J Dilla)
J Dilla – Stop
Dj Babu – Dee On
dionne warwick-your gonna need me
the undisputed truth-walk on by
J Dilla – walkonit
galt macdermot-golden apple part 2
J Dilla – Mash
J Dilla – mashs_revenge_(feat._mf_doom_and_guilty_simpson)
Rene Costy – Scrabble
J Dilla –  fuck the police
50 Cent feat. The Game – Hate It Or Love It
Mary J Blige – MJB Da MVP
J Dilla – Dilla Say Go
Talib Kweli – Kweli Say Go
10cc-johnny dont do it
J Dilla – waves
Motherlode – when i die
J Dilla – donuts (intro)
the escorts – i cant stand (to see you cry)
J Dilla – Don’t Cry
J Dilla last donut of the night
Busta Rhymes feat. Rah Digga – Best That Ever Did It
the moments – to you with love
tin tin – Family Tree
J Dilla – anti american graffiti

4 מחשבות על “זה לא האורך, זה העומק

  1. באחד מהפרוייקטים של די ג'יי פוד עליהם דיברת בכתבה הקודמת "פושטים על המאה ה21" מדברים על התקצרות הסבלנות של המאזין בעידן המודרני – והצורך שלו לשמוע יותר ויותר דברים בפחות ופחות זמן. זה בעצם אחד הרעיונות שעומדים מאוחרי אלבום של ביטים – משהו בסגנון, שמענו את זה, זה גדול, נעבור הלאה.
    אני מסכים מאוד שבימינו הרגלי ההאזנה משתנים לכל מיני כיוונים מפתיעים אבל בתור חובב של ז'אנרים כמו אמביינט ואפרוביט קשה לי להזדהות עם האמירה הזו דווקא ואני גם כל כך לא מסתדר עם אלבומי ביטים בלי חיבורים חלקים כמו שהזכרת.
    אשמח לשמוע את דעתך בנושא

  2. פינגבק: 2016 – המוזיקה שאהבתי | הלא קריטי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s