אליפות העולם בכלי הנגינה האנושי העתיק ביותר

כשהתנגשתי בפוסטר המבשר על אליפות העולם בביטבוקס התלהבתי. כשגיליתי מאוחר יותר שכרטיס עולה כ13 יורו, התלהבותי צוננה. האירוע נתפס בעיני כקוריוז ודרך נחמדה להעביר ערב נוסף בגולה, לא בדיוק דרך נחמדה לשרוף כ80 שקלים. אבל אז נתקלתי בוידיאו של ג'וליה דיילס, והבנתי שאני מאוהב. בביטבוקס, בג'וליה, מה זה משנה? החלטתי שאני הולך לאירוע הביזארי הזה ומציע לג'וליה נישואין.

באופן די מפתיע ג'וליה לא הגיעה לגמר הנשים, ותחרות הנשים לא היוותה כזו אטרקציה כמו שחשבתי. כלומר – הרמה שהוצגה שם היתה גבוהה, אבל לא מספיק מעניינת\ גרובית\ חדשנית בשביל להיות מיוחדת בין כל הרעשים שהגיעו לרמקולים במהלך הערב. דמיינו לכם באמת ערב שלם שכל התכנית המוזיקלית שלו מורכבת מקולות שאנשים (מאוד מוכשרים בתחומם) מוציאים מהפה. 13 יורו?

זו בעצם הפעם הראשונה שהגעתי לאירוע מסוג זה. אני מחשיב את עצמי בעל ידע בסיסי (לכל הפחות) בתרבות הביט בוקסינג, ואני יודע לזרוק את השמות דוג אי פרש, פאט בויז וראזל כבדרך אגב. עם זאת – מעולם לא שמעתי ביט בוקס טוב במועדון. שמעתי ביט בוקס מתקליטים ומאם פי שלושים, וכמובן בטלויזיה וביו טיוב, וההבדל בין כל אלה לבין מערכת הגברה של מועדון הוא משמעותי. לא רק האוירה בתוך הקהל והמתח שבתחרות – הבאס. הבאסים ששמעתי שיצאו מהפה של אמני הביטבוקס, מעורבבים בפיצפוצי שפתיים ונקישות לשון שהפכו למקצבים מעוררים – פשוט העיפו לי את התחת. פשוטו כמשמעו. כל עוד אמן ביטבוקס לא הרעיד אתכם פיזית עם באסים שהוציא ממעמקי הסרעפת שלו, בעצם לא שמעתם ביטבוקס. שלשום בתולי הביטבוקס שלי בותקו.

קשה להאמין כמה אפשרויות קיימות בפני אמן ביטבוקס מצוין. עם טכניקה מעולה (וכל המתחרים שהגיעו לשלבים האלה של התחרות ניחנו בטכניקה מעולה) הוא יכול לשלב מלודיות עם מקצב, שירה עם מקצב, להאיץ למהירויות מטורפות ולחקות חפצים או דמויות מוכרות. עם מספיק יצירתיות וכישרון בימתי הוא יכול לשלהב את הקהל עם קאברים (!), בדיחות ובניית קונספטים ושיאים שונים.

ומה זה בכלל ביטבוקס? מקצבים וקולות שנוצרים באמצעות הפה. יש סיבה טובה להאמין שזה בעצם כלי הנגינה האנושי הראשון. בכל זאת – אדם קדמון, קריאות קרב, שירי חיזור… באינציקלופדיה העברית למוזיקה שיש לי בבית על תקליטי 7 אינץ' אפשר לשמוע כל מיני דוגמאות של תיקתוקים הודיים עם הלשון שמזכירים ביטבוקס. מדהימה אותי הראשוניות והמיידיות שבאמנות הזאת. זה גם כיף לי אישית כאחד שמתעסק בסימפולים: אני מחפש צלילים ממקורות שונים בתקליטים, תכניות טלויזיה, רעשים מהרחוב ומה לא; אמן הביטבוקס מחפש צלילים שמזכירים דברים שונים – כולם באמצעות הפה שלו! מדהים!! הוא לא צריך שום דבר חוץ מ, נגיד, סוכריות מנטה.

הגעתי ישר לתחרות הקבוצות, שהיא מבדרת כי האפשרויות בשניים, שלושה או ארבעה הרבה יותר רחבות מאשר לבד. מצד שני היא פחות מרשימה, ולא תמיד ברור מה כל אחד עושה. כשהחלה תחרות היחידים, מצאתי לי פייבוריט מהר מאוד: ריפס1 מאנגליה. בניגוד לרוב המתחרים שמושפעים בעיקר מהיפ הופ, ריפס1 מושפע מתרבות המועדונים, ובתורו בקרבות הוא יורק מקצבים של טכנו, דראם אן בייס ודאב סטפ. הבאס שהוא עושה יכול להיות מאוד ברור אבל גם טיפה צרוד, וכשזה מתערבב עם פנומנליות של מקצבים ומלודיות זה פשוט מפעים. לצערי הוא לא הגיע עד לשלב הגמר, אבל הספקתי לצלם קטע טוב שלו בתחרות מול נציג ספרד(לא הכי טוב בכל הערב, אבל עדיין מאוד מוצלח). חבל שהמצלמה לא תפסה מספיק מהבאסים כדי להעביר את הכישרון העילאי של הבחור.

לגמר העפיל בחור מוכשר אך לא מספיק מעניין משוויץ שניצח את ריפס1 בחצי הגמר, ונציג רוסיה שהתאפיין בסטייל אלים ומאוד משוחרר. בסוף השוויצרי ניצח, הרוסי דמע, והיה מרגש. לסיום הערב עלה לבמה אקליפס, אמן ביטבוקס אגדי שמשתמש בפדל לופ של גיטרה שאליו מחובר המיקרופון, ובמשך שעה עשה קסמים עם הפה. באמצעות האפשרות ליצור שכבות (לדוגמא – הקלטת מקצב, ואז הקלטת מלודיה בסיסית, ואז הקלטת רעשים, ואז סולו 'חצוצרה' או ראפ) אקליפס יוצר עולמות שלמים. הוא עשה קאברים לקטעים של באסטה ריימס, דד פרז בלהיטם הגדול 'היפ הופ' ואפילו דאפט פאנק והווייט סטרייפס. ההופעה שלו היתה מאוד מוצלחת גם מוזיקלית וגם מבחינת שואו וטכניקה. אני ממליץ למי שיכול לראות אותו בהופעה. קטעי יו טיוב הם נחמדים להכיר ולחקור, אבל אין תחליף להופעה – גם במקרה של אמן ביטבוקס, מסתבר.

3 מחשבות על “אליפות העולם בכלי הנגינה האנושי העתיק ביותר

  1. אחלה כתבה על ביטבוקס, באמת כל הכבוד, ואם באלך או לכם לשמוע עוד אמני ביטבוקס ברמות גבוהות מאוד, חפשו קטעים ביוטיוב של:
    Roxorloops, ZeDe, Beardyman, Faith SFX ויש עוד הרבה, ואגב, אני ביטבוקסר, מתעסק בביטבוקס כבר קרוב לשנתיים וברמה גבוהה, יש הרבה מה להציע🙂 מי שרוצה או מעוניין לשמוע אותי: מסן: frikeshowxl@hotmail.co.il או אייסי: 487586507

כתיבת תגובה

