קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים

תכנית ההיפ הופ החללית שעשתה שמות בפלוטו, ובצדק!

זו היתה שנת 2004, כמדומני, ואני בתקופת שיא היצירה של קבוצת 'קלצונה'. לא היינו מספיק רציניים כדי לקרוא לעצמנו 'לייבל', אבל בהחלט היינו קבוצה. הוצאנו שלושה דיסקים, כמה אלבומים להורדה חינם, היתה לנו להקה והיה לנו כיף. ואז צץ לי הרעיון של 'קלצונה בחלל', אופרת היפ הופ חללית. הקונספט היה לספר עלילה בנוסח תכנית אנימציה הרפתקנית המחולקת לפרקים, באמצעות מוזיקה וטקסט. טכנית, תכננתי לשמש תפקיד של במאי ועורך, זה שמרכיב את הפאזל שבנוי ממוזיקה של אחרים, משפטים מוקלטים וכל סוג של צליל שיכול לשרת את האווירה.

כינסתי את חברי קבוצת יקלצונה', וניסיתי להסביר להם למה אני מתכוון, אבל לא הייתי מספיק ברור, והיה לי ברור שלפחות את הסקיצה הראשונית אני חייב להכין לבד, ולו כדי שיבינו למה אני מתכוון. החבר הקרוב שהתנדב מיד להרפתקה (אדם בורד) דווקא לא היה קשור במיוחד ליצירה בקבוצה (חוץ מהתארחות בדיסק שהוצאתי), אבל כן למעגל החברים. גם הוא לא הבין בדיוק מה אני רוצה, מה שלא מנע מאיתנו להקליט המחזות של 'סצינות' תוך כדי משחקי שח מט ומחסור כבד במוזה. אלתרנו שיחות שלא היה לנו ברור איך הן ישתלבו ועם מה, אבל הקלטנו, שיהיה.


ביום נורא אחד לקראת סוף אותה שנה, אזרתי אומץ וסידרתי את הסקיצה הראשונה לפרויקט היומרני. הפרק הראשון הוא היחיד שקו העלילה הסבוך שלו מכיל מספיק חומר בשביל ליצור מתח, אם באמת אפשר לקרוא לזה ככה. השני והשלישי אמנם מתארים רצף עלילתי מסוים, אבל הם נוצרו בראש ובראשונה כדי שבכלל יהיו לי שלושה פרקים, שיהיה לי משהו להשמיע ולהדגים לכל מי שרק ירצה לקחת חלק בפרויקט. כשצרבתי את התוצאה על דיסק עם הוראות הפעלה, חילקתי אותו לחברים והתגובות עוררו דחף עשייה. אפילו ארגנתי אירוע בו תקלטתי מוזיקה חללית וחילקתי את הסקיצות בחינם.

מסיבות רבות מספור – טיולים, שינויים ביחסים בין החברים ובקבוצה, פרויקטים מוזיקליים אחרים, מוזה, חוסר עניין, עניין רב בדברים אחרים ועוד – 'קלצונה בחלל' מעולם לא נשלם. היו כמה גלים שבהם כבר חשבתי שבאמת נעשה אותו, אבל לא הצלחנו לכתוב עלילה שתהיה שווה את המאמץ. זה אמנם גרוע באופן מצחיק, או סתם אינפנטילי, אבל זה מסובך מדי לעשייה ולאחרונה נזכרתי בזה שוב, והשלמתי עם העובדה שזה כבר לא יקרה. מצד אחד ציפיתי שתהיה היענות מצד החברים והאנשים הרנדומאליים שנחשפו לפרויקט ושיוכלו להפוך אותו ליצירה קהילתית רחבה, שתאפשר לי לקחת כמה צעדים אחורה ולהתמקד בהפקה ובעריכת חומרי הגלם, ולא בהפקה הכוללת של כל המוזיקה וההקלטות. מצד שני לא הצלחתי לחשוב על עלילה מספיק טובה כדי שזה יקרה מעצמו. ואולי זה בכלל עניין של תזמון. היום אני בטח לא אתעסק בזה.


עופר (סקול מאסטר) היה החבר הראשון שאמר לי כבר מההתחלה שאפשר להוציא את זה כמו שזה. שזה אמנם לא גמור אבל זה מספיק מעניין, ואין סיבה להתמהמה ולהסתבך. מוזיקלית יש פה באמת חומרים מעניינים: דברים ישנים מאוד שלי (אפילו הגרסא הראשונה ל'מתעלם מהצרכים'), סקיצות של 'תרגיל המאוורר', של אחי הצעיר גיל (גמש), שלי ושל אורן מרקוביץ', אמן וחבר יקר, ועוד.

בהתחלה היססתי מלשחרר את ההקלטות. זה מביך, זה לא גמור, ולא ראיתי בזה שום טעם. תמיד היה לי ברור שמתישהו אסיים את זה. לאחרונה הבנתי שיש לי כבר רעיונות אחרים שמעניינים אותי יותר, והקונספט של אוסף מוזיקלי קצר שמעביר עלילה מעסיק אותי בפרויקטים אחרים, שלדעתי אמורים להיות מוצלחים הרבה יותר. 'קלצונה בחלל' הוא טיפשי ותובעני מדי, ולמען האמת הסיפור שלו כבר לא מצחיק אותי. מה שהיה נראה לי קורע בגיל 21 נראה לי מפגר פלוס בגיל 27.

אבל זה רעיון מעולה באופן כללי, וקשה לי עם המחשבה שזה יישאר גנוז לעד. זה לכל הפחות מעניין, ועשוי אפילו לעורר השראה. אני מאמין שיש אנשים שיוכלו לשאת את ההומור הגרוע וליהנות מהיצירתיות ומהחזון, ושזה ראוי לדף אינטרנט עם קישורים והסברים. יש דברים הרבה יותר גרועים שזוכים ליותר התיחסות. אז החלטתי להעלות את שלושת הפרקים הראשונים (מתוך ארבע. הרביעי מעולם לא נכתב) כפי שהוקלטו בסקיצות המקוריות מ2004 (?). אעלה אותן בהפרשי זמן מסוימים, כי זה מרגיש לי נכון לעשות את זה ככה. בטח עד סוף השבוע יעלה כבר הפרק הראשון. תחזרו לבדוק.

אחד מימי ההקלטות האינטנסיביים של הפרויקט הוליד אסופת סקיצות אחרת, לא קשורה, בשם 'סמבוסק 2005'. ברביעי ליולי 2005 הגעתי לדירה של אדם בורד ויפתח דור בהוד השרון עם שני סמפלרים, מיקסר, מחשב ומיקרופון במטרה להקליט דיאלוגים ומוזיקה להקלטות, וגם לבלות עם חברים. רוב ההקלטות מאותו יום היו שלי ושל אורן מרקוביץ' (שלדעתי זו היתה הפעם הראשונה שניגנו ביחד), ומתוכן אפשר להקשיב לשיר 'ברווזון' שאורן המציא באותו רגע ממש, ובטח היה נכנס גם ל'קלצונה בחלל' באיזה שהוא שלב אם רק היה מתפתח משלב הסקיצות.

\'ברווזון\', שיר הנושא שאפילו לא נכנס לסקיצות, בביצוע אורן מרקוביץ\' ושי ליברובסקי

כדי לפצות על כך שקראתם עד כאן ועוד לא העליתי את הפרק הראשון, אסיים בסיפור אמיתי. בשתיים עשרה לפברואר 2005, התקיימה הופעה (שבדיעבד הסתברה שהיא היתה האחרונה) של 'תרגיל המאוורר'. היא התקימה במסגרת שוקתרבות במועדון הקולטורה. הופעתי עם חולצה של 'סטיות של פינגוינים', וכשעברתי בין דוכני הקומיקס ראיתי את דודו גבע, אליל נעוריי, מביט אלי במבט שפירשתי כ'סחטיין על החולצה'. התקרבתי אליו ובגמגום ניסיתי לפתח שיחה אבל כל מה שיצא לי זה 'אתה גאון, שינית לי את החיים', ואחרים באותו הז'אנר. כשהתחלתי להרגיש יותר בנוח, התחלתי לספר לו על 'קלצונה בחלל'. אמרתי לו שאני מתכנן פרויקט עם דמות ברווז, ולפני שסיימתי להסביר לו הוא אמר לי שאני יכול לעשות מה שאני רוצה, כאילו מרשה לי להשתמש בדמות שלו או במשהו דומה. הסברתי לו שאין קשר בין הברווזים, ושבכלל מה שהיה עושה אותי המאושר באדם זה אם יעניין אותו לקחת איזה שהוא חלק, ובפרט עטיפה (סיפרתי לו גם שרמיקס שלי הופיע באי. פי של צ'יקי שאת עטיפתו הוא אייר). הוא הביע נכונות בלי להסס ונתן לי את הטלפון שלו. הייתי מאושר באופן קיצוני והרגשתי שעכשיו זה חייב לקרות. כמה ימים מאוחר יותר הוא נפטר מהתקף לב. אני חושב שזו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שבכיתי מול צג מחשב.

—————-

עדכון: אפשר כבר להאזין לחלק הראשון, וגם לחלק השני! ואם ממש רוצים אז גם לשלישי.

2 מחשבות על “קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים

  1. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה לפרק הראשון « הלא קריטי

  2. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה לפרק השני « הלא קריטי

כתיבת תגובה

