קלצונה בחלל – סקיצה לפרק הראשון

אם הצטרפתם רק עכשיו, כדאי שתקראו את מאמר הפתיחה של פרויקט העלאת הסקיצות של 'קלצונה בחלל'. אחרת אתם עלולים להתבלבל ואף להתאכזב.

קרדיטים:

כל המוזיקה בפרק הראשון הולחנה, הופקה, ובוצעה ע"י שי ליברובסקי (אני), מלבד  (1)- לחן וגיטרה בס ע"י יפתח דור. (4), (5) – כינור – יפתח דור.

ה'שחקנים': קפטן פרקטיקון – שי ליברובסקי \ הזבן עם הסרבל – אדם בורד. דמויות נוספות – אדם בורד ושי ליברובסקי, שירה וינקלר, אורן מרקוביץ', יפתח דור וחברים אקראיים.

העלילה (זהירות, ספוילר! – מומלץ לקריאה אחרי האזנה ראשונה, או תוך כדי):

עלילת הפרק הראשון של 'קלצונה בחלל' נפתחת ביומן הקפטן. זה אחד הקטעים האהובים עלי בפרויקט, שלמזלי מכיל לפחות קטע טוב אחד בכל פרק. מושפע מ'רן וסטימפי' (שיאוזכרו גם בפרק הבא), הסצינה הראשונה היא יומן חללי של הקפטן (בגילומי) שמספר על התלאות שהביאו אותו, את סייר החלל\ הזבן עם הסרבל (אדם בורד) והברווז (יפתח דור) לכדור הארץ, משהו שקשור למלחמה בין כוכבית ומחסור חמור בברווזים. בסיום הסצינה שומעים את אורן אומר 'שיט.. מה קורה? מה אנחנו עושים פה?'.

בסצינה השניה שני סיירי החלל מנסים להחליט מה לעשות לאחר נחיתת הפתע, ובוחרים להכנס לאחד הבתים (בשכונה שמזכירה את הוד השרון, ששמה הזמני הוא 'כמו הוד השרון'), ולשאול את היושבים בו אם הם מכירים מקום שאפשר למצוא בו ברווזים. הסצינה השלישית מתארת את המפגש על סף הדלת.

הסצינה הרביעית מתארת את הדירה, בה יושבים אנשים ומעשנים סמים קלים. אחריה מתוארת סצינה בה אחת מיושבי הדירה לא מתמודדת טוב עם הסמים, ויוצאת מהדירה. הסצינה מתחברת לקטע השישי, שאמור להעביר באופן סינמטי די פרימיטיבי מעין טריפ של בחורה. מאוד התלהבתי מהרעיון להחליף סצינות ולעשות זומים פנימה והחוצה, ממש ברמה של גוף ראשון, מה שעוזר טכנית לסצינה האחרונה של הפרק. בסך הכל עשרים שניות של דיאלוג על גבי מקצב ששאלתי מאיזה תקליט דאנס שאני לא זוכר את זהותו, בו צמד הסיירים מגלים שהברווז נעלם. חשבתי שבגלל שאני יוצא עם הסצינה מהמתרחש בדירה, העובדה שהברווז פתאום נעלם לא תיתפס כחור בעלילה. מצד שני לקרוא למתרחש בהקלטות האלה 'עלילה' זו מחמאה.


טכניקה:

המוזיקה של 'יומן הקפטן' מורכבת מאילתור שלי ושל יפתח דור שהוקלט באחד הג'אמים הראשונים שלנו ביחד, בשנת 2002 או 2003. מה שהתפתח מהנגינה המשותפת שלנו מאוחר יותר הוא ההרכב 'תרגיל המאוורר' יחד עם זהר קרפ, שהיה קיים כמעט שנה. בהקלטה הזאת יפתח מנגן על גיטרה בס שמחוברת לסמפלר של קורג מדגם אלקטרייב אי אס 1, עליו אני מנגן (ועושה אפקטים על הבס). מאוחר יותר הוספתי דיבור שלי וסצינות קרב מתכניות אנימציה מדובבות ישנות (מקרון 1וסופר בן), שהוקלטו ממכשיר וידיאו.

את הקטע השישי יצרתי על מחשב באזור שנת אלפיים, אולי קצת קודם. השם המקורי שלו הוא 'באבל', ויצרתי אותו על תוכנה בשם 'אימפולס טראקר' שעבדה בעיקר על דוס. לא ברור מה תכננתי להוסיף או לשפר כדי שאפשר יהיה להבין את תחושת האובדנות והלחץ של הדמות הנשית מהאזנה בלבד, כמו דברים אחרים בסקיצות, אבל יחסית לרמה שלי באותה תקופה הייתי די מרוצה מהקטע. כל החלקים שמתארים את היציאה שלה מהדירה, הירידה במעלית והיציאה לרחוב הוקלטו ע"י מיקרופון של לפ טופ בהזדמנויות שונות עקב מחסור באמצעי הקלטה נורמליים.

כל שאר הקטעים בסקיצות מורכבים מביטים שעשיתי עם הסמפלר שאיתו אני משתמש כיום, Korg Esx-1. השתמשתי בו ובמיקרופון עם אפקטים ועשיתי כל מיני רעשים כמו קולות עם הפה וצעקות, זרקתי מטבעות, מחאתי כפיים וכו'. אלה היו הקטעים הראשונים ממש שיצרתי על המכשיר. הקטע הקצרצר האחרון מורכב מתקליט דאנס שהאטתי את המהירות שלו, וחתכתי אותו מעט עם המחשב. בסקיצות לפרקים הבאים כבר השתמשתי בקטעים של אחרים.

[קח אותי לפרק השני, סקוטיש]

5 מחשבות על “קלצונה בחלל – סקיצה לפרק הראשון

  1. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים « הלא קריטי

  2. קילר אתה!
    כל הפרויקט אפוף בסאונד שהוא חתימת ידך היום… מענין אותי באיזה קצב אתה יוצר תכנים חדשים, והאם כולם נגנזים או שמושמעים בסטים/הופעות שלך?
    אהבתי מאוד את השימוש בסימפולים מסדרות אנימציה ישנות. היום מעלים הרבה מהן ליוטיוב, אבל אני תוהה אם יש לזה אותו אפקט כשמסמפלים מיוטיוב או ישירות מהוידאו.
    לא מזמן זרקתי/תרמתי קלטות וידאו רבות שהעלו אבק בארון שלי (בחלק שלא מגיעים אליו לעולם). שמרתי רק 3-4 וביניהן "משלים שועלים" ו-"פלישת הרובוטים לחלל" – שלא ראיתי, למיטב ידיעתי, אבל החלטתי לשמור למקרה שאתקל בוידאו עובד בעתיד. נחיה ונראה.

  3. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים « הלא קריטי

  4. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים « הלא קריטי

  5. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים | הלא קריטי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s