חזרתי! איזה כיף :)

לא הייתי בארץ חודשיים וחצי, וחזרתי ביום רביעי בלילה. הופעתי, טיילתי. היה מדהים. אולי אספר על זה בהזדמנות.

אחד הדברים הראשונים וההכרחיים שהייתי צריך לטפל בהם הוא החזרת המכשיר הסלולרי שלי למצבו הטבעי. לא לקחתי איתי טלפון נייד לחו"ל, ואת המכשיר שנותר בארץ השארתי במצב בסיסי (30 שקל לחודש)כשאני משלם מחיר מופקע על שיחות יוצאות.  במהלך השהות באירופה היו לא מעט מקרים שבהם קיללתי את הבחירה להשאיר את המכשיר בישראל, אבל מנסיון של בערך כל אדם שאני מכיר שנסע לחו"ל עם מכשיר סלולרי – לא משנה באיזו חברה – עדיף להסתדר איכשהו בלי, אחרת הם כבר ימצאו דרך לחייב אותי על הרבה מאוד כסף. חשבתי שזו אחלה הזדמנות לחזור לימים שאפשר היה לקבוע תכניות מראש ('יום שלישי בחמש אתה עושה משהו? יאללה קבענו'), אבל זה לא לגמרי עבד.

לפני שהתקשרתי לחברת פלאפון בבקשה שיחזירו אותי למסלול הקודם, כדי שאוכל להתחיל לפטפט עם החברים שהתגעגעתי אליהם, הצצתי בחשבונית שלי וגיליתי הפתעה: חיוב נוסף ע"ס 25 שקל בחודש על חבילת אס אם אס. התקשרתי אליהם כדי לבדוק מה ולמה, וענתה לי בחורה בשם דפנה (מס' פניה 32347280). התווכחנו בעיקר על תשלומים על מכשיר ישן שהיו אמורים להתבטל, ושאף אחד לא אמר לי שבגלל שאני מחליף עכשיו מסלול אז התשלומים האלה חוזרים. זאת היתה חצי שעה די מעייפת, שנותקה בפתאומיות, בלי שדפנה חזרה אלי להמשיך את השיחה. בשלב הזה הבנתי שכנראה העובדה שאני לקוח של פלאפון מאז הגיוס שלי (בפברואר זה יהיה עשור) לא ממש תורמת למעמדי וליחס כלפיי, והתחלתי לבדוק מה החברות האחרות מציעות. האתר של סלקום היה מסורבל ואחרי שמצאתי את המספר סוף סוף נאלצתי להמתין עד שעבר לי החשק. אורנג' היו קלים ומהירים, וסיכמנו שיתקשרו אלי ביום שלישי (נתתי לפלאפון יומיים להתאפס על עצמם).

התקשרתי שוב לפלאפון והפעם ענתה לי בחורה הרבה יותר נינוחה וחביבה. אבישג (מס' פניה 323457114) היתה כל כך יסודית שהיא מצאה שאני משלם על חבילת האס אם אסים ההיא עוד מ2009. ההנחה שלה היתה שאם אני משלם על משהו כבר שנתיים זה אומר שאני מסכים לעסקה הזו, ואני מבחינתי הבהרתי לה שאני רואה את זה אחרת. הרי החלפתי כמה פעמים מסלולים מאז, ובכל פעם נציג המכירות הבטיח לי שזה המסלול שמותאם לצרכים ולהרגלים שלי. שתבינו: באותם מסלולים היתה כבר כלולה חבילת אס אם אסים שלא חרגתי ממנה. כל נציג מכירות שבא להחליף לי מסלול ראה את זה, והשאיר את ההתחייבות שלי ל95 אס אם אסים בחודש, למרות שבכלל לא הייתי צריך אותה! פשוט המשיכו לחייב אותי על משהו שידעו שאין לי בו צורך, כשהחיוב מופיע בשורות הקטנות של החשבון החודשי, בין מספרים ושמות של חבילות, שירותים ומיני תשלומים קבועים וארעים. אפשר להגיד שאני אדיוט שלא שמתי לב לזה קודם, ושלא הבנתי שהחיוב הזה הוא לא חלק מהחיוב ההוא, וכיו"ב.

השיחה עם אבישג ערכה כשעה בשני חלקים סוחפים ומלאי אמוציות. דקה אחרי ששלפה לי את פרטי ההסכם מ2009 שלפתי את העותק שברשותי, ועמדתי על שלי. אני לא רק אספן תקליטים וג'אנק – אני שומר קבלות וחוזים בקלסר מבולגן ועבה, וכשמגיע יום הדין אני מוכן. אז מבחינתם, חבילת האס אם אסים היא 'חבילה' ולא 'מסלול', או שזה בכלל 'שירות' או 'הטבה' או 'אונס פיננסי בהסכמה חלקית'. מהבחינה הזאת, אין להם שום סיבה לבטל את זה כשאני מחליף מסלול, כי הרי אלה שני דברים שונים לגמרי, ובכלל לא קשורים. אז אם הכל ברור, מעבר להבעת העלבון וזמני ההמתנה המביכים, למה ארכה השיחה כשעה?

כי הצבתי בפניהם כמה נקודות שהם לא הצליחו לענות עליהם. הראשונה היא שכל החבילה המחורבנת הזאת של האס אם אסים בכלל לא מופיעה בחוזה המקורי בן תשעת העמודים. החוזה כתוב בלשונו, ובעמוד הראשון נציג המכירות כתב 'חבילת אס אם אס 25 שח'. אין שום סיכוי שהקשקוש הטפשי הזה קביל משפטית, ורוב הסיכויים שאלך לצינורות המקובלים לבדוק כמה פיצויים מגיע לי על זה. אין פירוט על תדירות התשלום, על ההטבה עצמה, על תנאי היציאה.. כלום. בחיפוש קצר באינטרנט מצאתי את תיקון 23 לחוק הגנת הצרכן, ובו מסופר על 'חובת גילוי: פירוט התשלומים בהם יחוייב הצרכן במקרה של ביטול ודרך חישובם'. התיקון הזה תקף גם לסאגת האס אם אסים הדבילית הזאת וגם לחיובים על המכשיר שהיו אמורים להתבטל. מבחינתי, גם אם החוק הזה לא יעזור לי להוכיח שפלאפון ביצעה עבירה פלילית (ואני כנראה הולך לבדוק את זה), אני הרגשתי שהחברה שאני לקוח שלה כמעט עשור משתינה לי בפה ועוד באה אלי בטענות שאני מכסה את השיניים. הלכתי לסניף של החברה הכתומה בדיזנגוף סנטר, תוך חצי שעה יצאתי עם התחייבות לחבילה זולה ומשתלמת, ואני מקווה שיעברו לפחות עשר שנים עד שאצא בהרגשה דומה מאורנג' (דמיינו איזה עולם של צדק חברתי מצפה לנו עוד עשור!). מי שיכול לייעץ\ לקשר לעמודים רלוונטים משפטית: הו, כמה שאשמח.

אחותך אולי

דבר נוסף שהיה לי ברור שאני צריך לעשות עם חזרתי ארצה הוא למצוא פרנסה קבועה. אני אמנם עושה כסף מדברים שקשורים למוזיקה, אבל זו לא פרנסה קבועה. כדי להביע רצינות החלטתי לקנות יומן, ואחרי שהחלטתי שהשנה סוף סוף יהיה לי יומן של 'סלון מזל', הגעתי ל'אחותי – חנות לסחר הוגן' שנמצאת סמוך לקינג ג'ורג' בתל אביב. הופתעתי לגלות שהיומן כל כך קטן וכל כך יקר (35 שקל) וכמובן שהתפלפלתי עם המוכרת באשר להגינות העסקה. מהר מאוד השיחה הפכה ליעני דיון כלכלי חברתי, שבמהלכו התגאתה במשכורת שהיא מרוויחה במסגרת עבודתה בחנות. מיד שאלתי אותה אם הם צריכים עובדים, והיא בתמורה עיקמה פרצוף והסבירה לי שהמקום בעל אג'נדה פמיניסטית, ובגלל שנשים הן ציבור מוחלש הם מקדמים אותן על חשבון גברים ובעצם ניקזה את כל תחלואי העולם המודרני לפתח החנות.

הבעתי את הזעזוע שלי והמשכנו להתווכח בנעימות, עד שצלצל שם הטלפון והמשכתי לדרכי בתחושה מזופתת. לא הצלחתי להבין איך הן לא רואות שגישה כזו מוציאה שם רע לפמיניזם? מאיפה יש להן את החוצפה לקרוא לחנות עם תנאי תעסוקה לא הוגנים 'חנות לסחר הוגן'? הן לא מודעות לעובדה שזה פוגעני ולא חוקי?  שהמקום לשאוף אליו הוא שוויון הזדמנויות, ופעולות כאלה שמות אותן בקו אחד עם אנשים שלא משכירים דירות לערבים, או כאלה שמתגאים בעובדה שערבים לא עובדים אצלם? ברור לי שאני אתרחק מהחנות ואמליץ לחברים שלי גם לעשות כך, כמו שאתנהג ביחס לכל מה שקשור לחברת פלאפון. בכלל, אני שואל את עצמי למה אני שש לתגרה משפטית עם פלאפון ולא עם 'אחותי', למרות ששניהם התנהגו אלי בבוטות. בטח בגלל שהייתי לקוח של 'אחותי' בערך עשר דקות ושל פלאפון בערך עשר שנים. וגם כי אני נכנס לאתר של הארגון ומרגיש שהכוונות שלהן יותר טובות משל פלאפון, רק חבל שמשהו התעוות בדרך.

5 מחשבות על “חזרתי! איזה כיף :)

  1. הנה הצעה. חפש לך במודעות הדרושים מודעה שמבקשת בייביסיטר לילדה קטנה. הצע את עצמך למשרה ואז תבע את האם על אפליה. מוטב ילדה נאנסת מגבר חסר עבודה.

    • טל, תגובתך מגעילה. מה הקשר? גבר לא יכול לעבוד בתור מוכר בחנות? הוא צודק מאה אחוז. המוכרת בחנות היא "פמיניסטית" בגרוש. ואם החנות לא מעסיקה גברים מתוך עיקרון אז הם שמים את עצמם בעמדה מוסרית בעייתית.

      • התייחסתי לעניין ה"אפלייה" המגדרית. כאשר האפליה בדברים כגון אונס ותקיפה מינית תפתר, אפשר יהיה לדבר על ארגון פמיניסטי שהוא מלמעלה עד למטה שוויוני ואולי אפילו מנוהל על ידי גברים. עד אז, הרצון בשוויון מוחלט בתוך ארגון כזה הוא התממות במקרה הטוב ורשעות במקרה הרע.

  2. יש לי התנהלויות דומות מול סלקום. גם שם נדמה לי שהם עושים הכל כדי שאמאס בהם. בחשבוניות שלי הופיעו דברים שמעולם לא הזמנתי וחויבתי בהם כמה חודשים עד ששמתי לב – מיני חבילות או מסלולים או, בכינוי היותר מתאים בעיני, מבוכים שעולים לי כסף שלא לצורך. שלא לדבר על פניות שלי לנציגי שירות שמבטיחים לחזור ולעולם לא עושים את זה.
    האם אפשר להתחיל לחשוד שההתנהלות הזו מכוונת? שרווחי הענק שלהם מושגים בדרכים לא הוגנות ומתוכננות מראש? אני רק שואלת.

  3. חברת פלאפון אלופה בלדחוף את האצבעות עמוק עמוק לכיסי המנויים.
    תבדקו טוב טוב את החשבונות שלכם, בכל חודש.

כתיבת תגובה

