קלצונה בחלל – סקיצה לפרק השני

אם הצטרפתם רק עכשיו, כדאי שתקראו את מאמר הפתיחה של פרויקט העלאת הסקיצות של 'קלצונה בחלל'. אחרת אתם עלולים להתבלבל ואף להתאכזב.

קרדיטים:

בפרק השני המוזיקה כבר יותר רבגונית:

(1) ביט – גיל ליברובסקי  \ הפקה ומיקס- שי ליברובסקי \  קולות אורן מרקוביץ' ואדם בורד | (2) מילים, לחן, גיטרה ושירה – אורן מרקוביץ' \ הפקה ואפקטים – שי ליברובסקי | (3)  באס – יפתח דור \ סמפלר – שי ליברובסקי | (4)+(8) הכל –  גיל ליברובסקי \ קולות – שי ואדם | (5) סמפלר וקולות – שי ליברובסקי \ קולות – אורן מרקוביץ' \ טקסט – אדם בורד | (6) הכל – שי ליברובסקי | (7) ביט – גיל ליברובסקי\ ראפ מעפן – שי ליברובסקי.

ה'שחקנים': קפטן פרקטיקון – שי ליברובסקי \ הזבן עם הסרבל – אדם בורד. דמויות נוספות – אורן מרקוביץ', יפתח דור וחברים אקראיים.

העלילה (זהירות, ספוילר! – מומלץ לקריאה אחרי האזנה ראשונה, או תוך כדי):

הפרק השני מתחיל כששני הסיירים חווים 'שגעת חלל', 'Space Madness', עם סמפולים ורפרנס ברור לפרק בעל אותו שם של 'רן וסטימפי'. הקטע מורכב באופן כזה: הביט\ לחן הם פרי יצירתו של אחי הצעיר גיל ליברובסקי, כשעוד חטא ביצירת מוזיקה תחת הכינוי 'גמש'. קטעים נוספים שלו, בעיקר לופים, מופיעים בעוד חלקים בסקיצות. מעניין לציין שאת רוב הקטעים שלו פה הוא בכלל לא אהב כשיצר אותם, ואפילו זרקתי פעם באוויר לעשות לו רמיקסים. פעם אחת באמת עשיתי את זה, מה שנכנס לאי פי הראשון שלי שיצא באק דאק ב2003, 'דראם אנד סטאף'.

 כל הצלילים החיים, הגיטרה, הצחקוקים והסימפולים הלא ריתמיים הוצמדו על ידי מאוחר יותר. את הקלטת הקולות עשיתי 'על עיוור'. זה היה באותו יום הקלטות בהוד השרון, בו הבאתי ציוד הקלטה. בגלל הרגישות של המיקרופון לא יכולנו להשמיע את המוזיקה שאנחנו מנגנים לרמקולים, אז הצטיידנו בזוג אזניות. בזמן ההקלטה הזאת אדם ואורן ישבו עם האזניות ואני עשיתי להם אפקטים מוזרים  (דרך הסמפלר החדש שאליו מחובר המיקרופון) כדי לשגע אותם. לא היה לי מושג מה הם שומעים, רק ידעתי שזה עובד.

הקטע השני, 'יא סאלם', אולתר במקום ע"י אורן מרקוביץ' ששר ומנגן על גיטרה קלאסית, ואני מקליט אותו דרך המיקרופון והסמפלר. מהר מאוד השיר הרגיש לי קצת ניו-אייג'-שוטי- הנבואה מדי והתחלתי להעמיס באפקטים קיצוניים. אם מתאמצים אפשר גם לשמוע את אדם מדבר עם חבר נוסף ברקע, להב, ואחד מהם יצטרף באמצע עם מפוחית. זה אחד הקטעים האהובים עלי בסקיצות. אני ואורן חשבנו לאורך השנים איך להפוך אותו ליצירה גמורה, ועד היום אנחנו לא מבינים מאיפה להתחיל ולאן אנחנו מכוונים, רק ברור לנו שיש כאן משהו מעניין שיהיה לנו מאוד קשה לשחזר.

 הקטע השלישי דומה לקטע הפותח את הפרק הראשון, רק ללא סימפולים נוספים: יפתח דור מנגן על באס ואני על הסמפלר. בקטע הרביעי סיירי החלל מבקשים להשתמש באיזה שהוא מכשיר אצל הדיירים כדי לאתר אותות מהברווז [ברקע: גמש]. הדיירים מציעים את הרדיו שלהם (פיתול עלילה מבריק!) ואז אנחנו שומעים שני קטעים ברדיו, הם הקטעים החמישי והשישי.

 קטע חמש הוא 'זה מטורף' שהופיע ב'סמבוסק 2005' בגרסא טובה יותר. אני מנגן שם על שני סמפלרים, ומקריא בהתחלה טקסט של אדם. אורן עושה קולות. הקטע השישי הוא הגרסא הראשונה של 'מתעלם מהצרכים', מה שיהפוך שלוש שנים מאוחר יותר לשיר הנושא מאלבום הבכורה שלי, שיצא בלייבל 'אודיו מונטאז". הטקסט דומה, אבל שונה. בוצע עם סמפלר אחד למקצב, אני חושב, וסמפלר אחר למיקרופון. כמו כן השתמשתי בפטיפון דפוק עם מחט שבורה על תקליט של יוסי בנאי.

 בקטע השביעי יש ראפ שאמור להזכיר תכנית יעוץ גרועה ברדיו. זה המקום לציין שאחד הדברים היחידים שהברווז יודע להגיד הוא המשפט 'מה הבעיה, אז מה הבעיה?', שבאותה תקופה הצחיק אותנו בהיסטריה. היתה לנו בדיחה פרטית בחבר'ה שאם היה ויכוח היינו פותרים אותו ב'מה הבעיה, אז מה הבעיה?', שבניתוח אגבי גורס בטיפשות שאם אתה לא מבין את הבעיה, אז אין שום בעיה. משום מה זה בערך המקום היחיד בסקיצות שבו המשפט מופיע, למרות שזה בבירור היה אמור להיות הקאץ' פרייז של הפרויקט. על המוזיקה אחראי גמש ועל הראפ האובדני שדי מחרבן את הכל אחראי אני, בטייק אחד ולא מושקע שעדיין מביך אותי שאני מקשיב לו.

 בסצינה האחרונה של הפרק הסיירים נחרדים לגלות שהברווז מנחה תכנית רדיו. זה המקום להזכיר שהסקיצות נועדו בעיקר כדי להעביר את רוח הפורמט ואת החזון שלי, ולא כדי לתאר קווי עלילה מורכבים\ הגיוניים\ חכמים. על המוזיקה אחראי גמש בעוד לופ משגע. היתה תקופה שזה היה הרינגטון שלי כשהוא צלצל אלי (בגרסא אינסטרומנטלית אקסקלוסיבית, כמובן).

[אני לא מסוגל להתאפק, מה קורה בפרק השלישי והאחרון??]

5 מחשבות על “קלצונה בחלל – סקיצה לפרק השני

  1. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים « הלא קריטי

  2. "מה הבעיה?,אז מה הבעיה?" חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

  3. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים « הלא קריטי

  4. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה לפרק הראשון « הלא קריטי

  5. פינגבק: קלצונה בחלל – סקיצה גנוזה לאופרת היפ הופ חללית בשלושה חלקים | הלא קריטי

כתיבת תגובה

