זה לא אבוד – הסמשינג פמפקינס עדיין יכולים להוציא אחלה אלבום

בילי קורגן הוא אחד המוזיקאים האהובים עלי, וככל שהזמן עובר קשה לי לסנגר על העובדה הזאת. אני תומך בהחלטה של כל אמן לחפש כיוונים חדשים ולעשות מה בראש שלו, חבל לי שזה קורה לאמן שאני כל כך אוהב ושהתוצאה כל כך לא לטעמי. האוסף הזה שוכב לי בהארד דיסק כבר בערך שנתיים, וככה גם הכוונה לפרסם איזה פוסט נלווה. עוד במאמר הפתיחה של הבלוג הלא קריטי הזה הצהרתי על אהבתי לסמשינג פמפקינס ולבילי קורגן, ורמזתי לאוסף הרחב ושופע הפנינים הנדירות שקיים אצלי במחשב, אבל מה שמיעטתי להדגיש הוא שהלהקה הזאת נראית כיום כמו צל חיוור של מה שהיתה פעם, אם ההשוואה הזאת בכלל אפשרית. אחרי אלבום די מזעזע ב2007 עם מעט מאוד חלקים איכותיים להאחז בהם, מצאתי את עצמי מתקשה להחזיק באמונה שההרכב הזה עדיין שווה משהו. אבל בגלל שאני כזה מעריץ אדוק, אני יודע שבילי קורגן הוא מוזיקאי מסקרן ששווה לעקוב אחריו. זה שהוא בוחר לשחרר באופן רשמי חומרים הרבה פחות טובים מאלה שהוא שומר בקלטות דמו או מבצע בהופעות, זה פשוט פרט טכני שמקשה על הקהל שלו, שלא לדבר על אנשים שלא יודעים שמקומם בקהל שלו.

האוסף הזה בא להקל לא רק על הקהל שלו שאיבד עניין, אלא גם עלי והוא מככב בנגן הנייד שלי כבר שנתיים. אם בילי היה חובר למפיק על כמו ג'יימס בלייק ומקליט איתו את A New Poetry, אם הוא היה הולך לזאק קונדון או בון איוור ונעזר בו בהוצאת שירי שיקגו, או סתם מקליט שירים כמו Cast a Stone עם בוץ' ויג או פלוד – שהרי אז לא היה צורך לדמיין ולנחש אם עדיין יש לו את זה. אני לא מכיר את בילי קורגן אישית ואני לא יודע איך זה להיות מוזיקאי במעמדו ועם יכולת כתיבת שירים כמו שלו, ככה שקטונתי מכדי לבוא בטענות לדרך שבה הוא משווק את המוזיקה שלו.

אם כך, כדי להצליח להעביר את הנקודה, הצבתי כמה חוקים בהכנת האוסף הזה. אף שיר פה לא יצא באופן רשמי בשום מסגרת. אפילו לא בתור בי סייד. כל השירים הוקלטו (לפי מיטב ידיעתי) אחרי שנת 2000, אז יצא האלבום האחרון של הפמפקינס – משינה, והאלבום המשלים לו, משינה 2. הוא כולל הקלטות סולו של בילי קורגן, של הסמשינג פמפקינס מודל 2007 והלאה, והקלטות של זוואן שלא ראו אור. מבחינת איך שאני תופס את הדברים, אין שום סיבה שהאלבום הבא של הסמשינג פמפקינס לא יכיל כמה שירים מפה. יש גם הגיון מאחורי הסידור, שאינו כרונולגי. זה מתחיל בשירים האקוסטים האהובים עלי, לקראת האמצע חותך לשני שירי רוק (אחד מהם מעל חצי שעה…), ואז חוזר לשירים שקטים אחרים. בסוף, כבונוס, שני שירים שכבר הופיעו אבל בביצועים אחרים. האוסף קצת ארוך, כמעט שעתיים, אז אל תתביישו להקפיץ מדי פעם קדימה, או להקשיב לזה בחלקים. זה בכל זאת די מקיף.

———[           להורדת האוסף                                  ]———-

[שימו לב, בעמוד ההורדה יש באנר מבלבל, אז שימו לב שאתם משתמשים בקישור השני כדי להוריד את הקובץ.  הוא מופיע אחרי שם הקובץ. תהנו]

———[ פרטי טריוויה על הנמצא באוסף. למתמידים בלבד]———-

זוואן היה הפרויקט הראשון של בילי קורגן אחרי פירוק הפמפקינס, בתחילת שנות האלפיים. הוא הכיל אמנים מ'טורטויז' ומ'א פרפקט סירקל' ונחשב למין סופר גרופ. האלבום שלהם לא היה מדהים, אבל היה אמור להיות יריית פתיחה לפעילות קולקטיבית מאומצת בכמה פורמטים מבלבלים (כמו 'דאליג'זוואן', למשל) שבסוף לא ממש קרו. אחד הדברים המרשימים הוא שגוף העבודה שלהם הכיל עשרות שירים שמעולם לא שוחררו, כמה מהם ממש טובים.

1 – משום מה הייתי בטוח שזה מתוך הסרט spun, שהוא לא באמת מעניין, אבל מסתבר שזה בכלל לקוח מאיזה אירוח בתכנית רדיו, ואולי גם זה לא נכון. בכל מקרה, הקרדיט שייך לזוואן, או לדאליג'זוואן. מה זה משנה? בילי שר ומנגן פה לבד, וזה אחלה שיר.

5, 6 ,7, 17 – מתוך הופעה אקוסטית מצוינת של זוואן בפריז, מוקלטת באיכות מופלאה ומכילה כמה ביצועים מדהימים. פה כאמור, מוצעים ביצועים לשירים שלא יצאו באופן רשמי, כמו Love Lies In ruin המעולה (שמבצבץ לדקה וחצי בגרסא אחרת בבונוס די וי די של האלבום).

9 – הקלטה באיכות איומה לשיר שאני מאוד אוהב של זוואן, ושאני עדיין מקווה שיום אחד אמצא אותו באיכות נורמלית.

13, 14 – שני קטעי שירה (!) מאוסף בשם The Hideout Compilation One, שלפי הבנתי זה שם של מקום בשיקגו, והאוסף עצמו כולל גם שירים של שאר חברי זוואן מנגנים סולו.

עד כאן זוואן בצורה זו או אחרת.

12, 15 – שירי שיקגו בשיקגו – שירי שיקגו בוצעו באופן כמעט חד פעמי בסתיו 2004 במועדון המטרו בשיקגו, מה שנחשב למועדון הבית של הפמפקינס. משום מה אני לא כל כך מוצא פרטים על מה שזכה לכינוי 'Chicago Songs', אבל ממה שאני זוכר ויודע, זה פרויקט אישי של בילי והוא היה מאוד מושקע בו מבחינה רגשית. הוא פונה פה לכיוונים יותר פולקיים ממה שאפשר לצפות ממנו, עם שירים שמשרטטים את האהבה שלו לשיקגו עירו. לא ברור למה הפרויקט בוצע כל כך מעט בהופעות ולא הוקלט ושוחרר באופן כזה או אחר. אפשר לקרוא על ההופעה פה, משם גם לקוחה התמונה החמודה שלמעלה.

2, 3, 4, 18 –  ב2005, קצת לפני שיצא אלבום הסולו הבינוני שלו, יצא לי לראות הופעה של בילי בבלגיה. ההופעה לא היתה מדהימה, ומה שבעיקר אזכור ממנה זה שכמה אנשים בקהל צעקו לו לאורך כל ההופעה שיבצע כבר שירים של הסמשינג פמפקינס, ושבתגובה בילי נתן נאום על המקום הרוחני והמוזיקלי שהוא נמצא בו. שבועות ספורים מאוחר יותר הוא הגיע לאוסטרליה, הופיע את אותה הופעה וקיבל פחות או יותר את אותן תגובות. הפעם הוא החליט שנמאס לו והוא התחפף מהבמה בלי לתת הדרן, או משהו פרימדוני בסגנון. מאוחר יותר הוא התחרט והחליט לפצות את הקהל האוסטרלי הנאמן שלו ועשה הופעת חינם אקוסטית כפולה (!), באורך של כנעט שלוש שעות. בחלק הראשון הוא התמקד בשירים מהאלבום החדש , ובחלק השני בשירים אחרים, מכל תקופה שהיא רק לא של הפמפקינס: זוואן, שירי שיקגו, קאברים וגם שירים אחרים שלא זוהו. חלק מהכיף הוא שההקלטה המקורית היא באיכות מעולה, ואפילו עלתה בפורמט פלאק במקור, ככה ששירי שיקגו שבוצעו שם מופיעים פה באיכות טובה יותר מאשר אותה הופעה בשיקגו.

8, 10, 11, 16 – מתוך הדי וי די שיצא לסמשינג פמפקינס המחודשים ב2008 – If All Goes Wrong, שהוכיח שעדיין יש להם את זה. השירים האקוסטיים האלה לא מתוחכמים מדי, בטח לא בהשוואה לשירי שיקגו, אבל הם עדיין עושים לי את זה. מצחיק כמה בילי מזכיר את אביב גפן, לא רק באיפור, בקול וביכולת ההלחנה, אלא שגם הוא מגיע לפומפוזיות מודעת\ לא מודעת בדמות 'Doing the Best I Can', שמזכיר לי את 'מחוץ לתחרות' של אביב גפן. שניהם כמובן לא שוחררו באופן רשמי, ושניהם כמו מפרטים באופן ישיר את יחסם למעמדם. כמה מילים על Gossamer? בכל זאת קטע פרוג בן חצי שעה. לא, אין לי מה לומר על זה.

4 מחשבות על “זה לא אבוד – הסמשינג פמפקינס עדיין יכולים להוציא אחלה אלבום

כתיבת תגובה

