שעות של הנאה

שעות של הנאההחלטתי לעשות פה רשימה קצרה של כמה די ג'יי סטים מצויינים, ולאו דווקא עדכניים. אני לא יכול להגיד שאני מאויים מההיצע הרחב והמפלצתי שמציגים הבלוגים הטרנדיים כי אני לא באמת מתאמץ לעקוב אחרי דברים חדשים. אני מתייחס לדי ג'יי סטים כמו אלבומים, ולאלבומים טובים חוזרים גם אחרי שנים. אני יכול לפרוס פה מניפסט שלם על היופי והאיכות שבדי ג'יי סט מוצלח, על הקיפוח המתמשך של די ג'יי סטים (בכל שנה נוהגים לציין את אלבומי ושירי השנה, אבל לא את הדי ג'יי סטים), ובכלל לספר שבזמן האחרון אני מקשיב יותר לדי ג'יי סטים מלאלבומים. אני מעדיף להתאפק ולשכנע דרך לינקים. וכשיש כאלה די ג'יי סטים מופלאים במרחק של לחיצת כפתור, זה כמעט פשע לשמור אותם לעצמי.

אתחיל בדי ג'יי סט שהצית בי את הרעיון לפוסט הזה מלכתחילה. הייתי בטוח שכל סובביי מכירים אותו, והופתעתי לגלות ש-א': טעיתי ו-ב': זה עדיין טוב כמו שזכרתי. 'בום באפ קונטיניום' הוא סט שאפתני של שלושה די ג'יים שלא הכרתי קודם (2tall, kper, DJ clockwork) ושיצא לפני שנתיים. החבר'ה דחסו מעל ל200 קטעים ע"מ לסכם עשור של היפ הופ, מקצבים עתידניים ומוזיקה אלקטרונית איטית. התוצאה לא משעממת לרגע, לעתים מבריקה, ואפילו מעוררת השראה. החבר'ה לא חסכו בביטים של מאדליב, פרפיוז 73 ואחרים, וכששניים משלושת אמני העשור שלי זוכים לייצוג הולם, הרי זה משובח.

אמשיך בסט שלקוח מתכנית הרדיו האגדית 'סוליד סטיל', עליה גדלתי ושמשום מה אני כבר לא מסוגל להקשיב לה כמעט. אולי בגלל עצלנות, אולי בגלל שאני פחות ופחות מתחבר לסטים ה'מועדוניים' שתופסים יותר ויותר נפח מהשידורים. בכל מקרה, לסט הזה של 'הידן אורקסטרה' נחשפתי במקרה לפני שנה. אין לי הרבה מה לספר על 'הידן אורקסטרה', אבל מדובר בסט מופלא. לא אחיד, אבל משובח. הכיוון שלו הוא גם היפ הופי אבל יותר ג'אזי ואבסטרקטי ואפילו צועני לפרקים. ההיילייט שלו הוא בחלקים בהם יש מיקסוסים של שירים של רדיוהד (אבל לא רק). המילים העוקצניות שיש לי להגיד על רדיוהד בד"כ מכוונות לקהל שלה, שלדעתי מגזים באהבה ובסגידה שלו לתום יורק וחבורתו. כמו שפעם קראתי את מובי מצוטט 'אני חושב שהם להקה טובה שעושים דברים מעניינים, אבל אני מתגעגע לימים שהם פשוט כתבו שירים יפים כמו high & dry' (ציטוט לא מחייב). בכל מקרה, פה רדיוהד לחלוטין שווים את הקומפלימנטים.

נשארים בהיפ-הופ, אבל הפעם באופו ממוקד יותר. די ג'יי רבולושן הוא אחד הדי ג'יים האהובים עלי- יש לו טכניקה מופרעת, רעיונות מצוינים וחיבה לבלגן. המיקסטייפ הזה, מלפני שנה או יותר, מציג את הרכב טיפוחיו, הצמד 'מלקולם ומרטין', לפני אלבום הבכורה שלהם שיצא בפברואר שעבר. מאוד נהוג בהיפ הופ ליצור הייפ ע"י שיחרור מיקסטייפים לפני האלבומים, ופה די ג'יי רבולושן אחראי על העירבוב של חומרים מהאלבום, קטעי פ'אנק ופריסטייל ברוח שנות התשעים המוקדמות וגם על חלק מההפקות. הקטע הפותח מבריק, הקטע הסוגר מעולה, ובאמצע אמנם לא הכל מושלם אבל לגמרי שווה את המסע.

נועם ורטהיים הוא אספן תקליטים אובססיבי, אמן קונספטואלי וגם חבר. החלטתי שאם אני הופך את הפוסט הזה למסורת אז לא אקשר ליותר מסט אחד של חבר בכל פעם. נועם גר היום בברלין וחבר בקולקטיב 'קוסמיק שייק' שמארגן מסיבות נושא עם בסיס פסיכדלי איתן. כשהתארחתי אצלו בקיץ הייתי עד לעבודת המחקר הרצחנית שלו, שכללה סריקת בלוגים וחנויות תקליטים באופן מעורר השתהות. אני חושב שאז הוא היה איפהשהוא בין התקופה האסיאתית לתקופה ההודית שלו, מה שלא הפריע לו לשחרר ממש לאחרונה סט אפריקאי מעולה. באופן אישי אני לא חובב אפרוביט, אבל כן יש לי משיכה למוזיקה אפריקאית הזויה. באותו קיץ היינו ביחד בסט של הבחור מ'קלטות מגניבות מאפריקה', ונראה לי שהסט החדש של 'אוטו מאניק' (ככה הוא מתכנה) הוא הסט האפריקאי הכי טוב ששמעתי ואני אשכרה זוכר ממנו משהו. פ'אנק, דיסקו, פסיכדליה… פשוט תענוג.

וכן, נו, אני חייב לדחוף גם משהו משלי. לא מזמן התראיינתי ל'עכבר העיר' והתבקשתי לעשות די ג'יי סט. אז הוא כמובן לא ברמה של אף אחד מאלה שציינתי פה למעלה, כמו שאני מתרץ בראיון, אבל הוא בהחלט כיפי ומוצלח, ודרך מוצלחת לסכם 5 שעות (!) של מוזיקה משובחת בדאבל קליק. עד הפעם הבאה (?).

4 מחשבות על “שעות של הנאה

  1. אולי תיתן קצת הפניות להיצע הרחב שמציעים הבלוגים הטרנדיים עבור אנשים שגוועים ברעב מוזיקלי ושנכנסים רק עכשיו לכל העניין הזה שנקרא מיקסטייפים?

  2. עידו, זה רעיון מעולה, העניין הוא שאני בעצמי לא מעודכן בכלל.
    אני יכול להמליץ לך להוריד תכניות ישנות של סוליד סטיל (solid steel). התקופה האהובה עלי כרגע היא סוף שנות התשעים תחילת האלפיים. אפשר למצוא בסאונדקלאוד שלהם תכניות חדשות, ואני די בטוח שבסולסיק אפשר למצוא תכניות ישנות.
    אני אשתדל להפוך את הפוסט הזה למדור קבוע יחסית, עם עדכונים ענייניים.

  3. פינגבק: שעות של הנאה 2 « הלא קריטי

כתיבת תגובה

