זכויות יוצרים במוזיקה עם סימפולים, 3 סרטים שהם חובה

אני אשתדל לעשות את זה קצר ולעניין, כי הסרטים האלה מספיק טובים בשביל להעביר את הנקודה: כל מי שמתעסק בשאלות על זכויות יוצרים, מוזיקה מודרנית ומדיה דיגיטלית חייב לראות את שלושת הסרטים האלה, בטח אם הוא קורא נלהב של הבלוג. מוזיקה שבתוכה יש התייחסות או שימוש למוזיקה שהוקלטה לפני כן היא עולם ומלואו ואחת מצורות הביטוי הכי חשובות ו(בעלות פוטנציאל להיות) יצירתיות במוזיקה בכלל. כשמאדליב מסמפל ב'come on feet' את מלווין ואן פיבלס ואת המוזיקה של 'le planet savage' זה לא סתם שיר מגניב. מי שמזהה את הרפרנס מבין את העומק, ומי שלא מכיר מקבל גירוי לסקרנות. זה לא מוגבל רק ליצירות מופת בז'אנר, אבל יצר הסקרנות שנוצר בהאזנה למוזיקה עם סימפולים טובים, או עם שימוש נכון בסימפולים, גבוה במיוחד בסוג האמנות הזה. אפשר להרחיב בעניין, כמו לספר איך בזכות המוזיקה של די ג'יי שאדוו הכרתי את דיוויד אקסלרוד, אבל זה סיפור אחד מיני רבים, וחבל לעייף לפני צפייה בסרטים האלה.

לא מזמן קיבלתי הצעה מבחור נחמד שרצה לעשות עלי סרט דוקומנטרי. אחת השאלות הראשונות שלי אליו היתה אם הוא מכיר את הסרטים הנ"ל. בכל זאת, אני מסמפל וכותש וחשוב שמי שבא להתעסק במוזיקה שלי יבין את הרקע לכל הפחות. במקביל, לאחרונה העברתי הרצאה על סימפולים בבית ספר בירושלים, והפניתי את התלמידים לסרטים הללו, במידה והם רוצים לצלול פנימה. שהרי מלבד יצירתיות וחשיפה לעצים מוזיקלים עתירי שורשים, מוזיקה עם סימפולים נמצאת בתחום אפור מבחינה חוקית, וזה בפני עצמו נושא מצוין לסרט. ועכשיו, ממש השבוע חבר ביקש ממני עצות בהרצאה דומה שהוא רוצה להעביר, כך שנוצרו לא מעט תמריצים לקיום הפוסט הזה.

מונה ליזות

למי יש זכויות על זה?

הסרט הראשון בסדרה, Rip: a remix manifesto,  הוא גם הכי קל לעיכול, הכי מפורסם משלושתם (אפשר היה לצפות בו בוואללה למשך תקופה) והוא מתמקד בגירל טוק. גירל טוק עושה מאש-אפים, שזו מוזיקה שנשענת בעיקר על הטוויסט שבשילוב כמה קטעים מוכרים ביחד. הוא עושה את זה לא רע בכל מה שקשור למסיבות והוא כנראה הפופולארי ביותר בתחום, למרות שבאופן אישי אני מעדיף את אוסימיסו בכל רגע נתון. הסרט כיפי לצפייה ומציג את הדברים באופן פשוט מאוד וידידותי למשתמש. [לצפייה]

הסרט השני הוא למתקדמים יותר, או לפחות למי שצפה בסרט הראשון, ומדלג על השלב של התענגות על היופי שבסמפול, ומגיע ישר לשלב ההאשמות. אפשר להבין את זה כבר משמו, Copyright Criminals. איך שהוא נוצר מצב שהרבה מהאמנים האהובים עלי מופיעים פה בסרט, ויושבים דווקא על כסא הנאשם. פרפיוז 73, קולדקאט, איסופ רוק ורבים אחרים מסבירים שהם לא פושעים, ושהיצירה שלהם היא בהחלט שלהם. הרבה טיעונים מוצלחים מושלכים לאוויר, כמו 'מוזיקה היא כמו לגו', 'מה ההבדל בין מוזיקה לבדיחה? בדיחות הן בחינם' או התייחסות לתאגיד דיסני שסיפח את רוב האגדות המוכרות לרפרטואר מוגן בזכויות יוצרים. [לצפייה]

הסרט האחרון מחולק לארבעה חלקים והוא אמנם קצר בהרבה מהאחרים, אבל יותר פילוסופי ואבסטרקטי. מהר מאוד אחרי כמה הדגמות מוזיקליות מוצלחות עובר יוצר הסדרה לקולנוע ולטכנולוגיה. שם הסדרה 'הכל הוא רמיקס' מעיד על הגישה האנרכיסטית שלה. הטענה המרכזית היא שידע הוא אבולוציוני וכל המצאה נשענת על גילוי מוקדם יותר, ולכן כמו שאי אפשר לקחת זכויות יוצרים על אש או חשמל, זה אבסורד 'לרשום פטנט' על צירופי אקורדים או הקלטות. מאוד מעניין. [לצפייה]

נספח

* אחת הסיבות שאני מאוד אוהב את 'עברייני זכויות יוצרים', היא בגלל האמנים שעומדים בפני האשמות ונמצאים בפוזיציה של התגוננות. לפני יותר מעשר שנים ראיתי את הסרט האהוב 'סקראץ'', ובו מהללים את הדי ג'יים החלוציים שדואגים לפתח ז'אנרים מוזיקליים שונים באמצעות תקליטים של אחרים, שזו גישה כמעט הפוכה (הילולה מול האשמות, כן?). לא ראיתי את הסרט הרבה זמן ואני לא זוכר אם הוא באמת טוב או שאהבתי אותו רק כי ממש הייתי בקטע, אבל אם אתם לא מכירים אותו כדאי להעיף מבט. הוא נחשב לקלאסי בשעתו. [לצפייה]

* סרט מרתק נוסף שעוסק בזכויות יוצרים שבא לי לחלוק פה מספר את סיפורו של טטריס. סליחה שאני חורג מעולם המוזיקה, אבל אחרי צפייה בארבעה סרטים שמותחים היפ הופ ומוזיקה ממוחזרת פתאום כל סרט על זכויות יוצרים נראה דומה. בכל מקרה זה סיפור מצוין, על משחק שכולם מכירים אבל לא יודעים להגות את שמו של הממציא. פתאום אחרי כל כך הרבה סרטים על זכויות יוצרים במוזיקה אני לא רואה כל כך הבדל בין רוסיה הקומוניסטית והמתכנת שיצר את המשחק לג'יימס בראון והמתופף שלו, אבל אם אני אחשוב על זה קצת בטח אמצא הבדלים [הסרט לצפיה בחלקים ביוטיוב. לצפייה בחלק הראשון]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s