אני בסך הכל בורג שהחליט שהוא גלגל שיניים

Pimp My Hood – יוזמה חברתית בונה

בשנה האחרונה, חוותה החברה הישראלית זעזועים רבים, כאשר המקרה של משה סילמן ז"ל הצביע בחריפות על עומק המצוקה. אנשים בעלי קשיים כלכליים, הופכים למספרים בדיווחים סטטיסטיים ולבלתי נראים בעיני הגופים הממשלתיים.

PIMP MY HOOD, שמה לה למטרה להתחיל עשייה של אזרחים למען אזרחים.

תפיסתה של התוכנית היא לשפר מבחינת נראות ותנאי מחייה ארבעה עשר בתים של אזרחים ותיקים בשכונת התקווה. מקצי השיפורים יכללו פעולות, שכל אדם מן המניין יכול לבצע: לצבוע קירות, לנקות ולסדר.
במספר דירות יש בעיות ספציפיות, שדורשות אנשים עם ידע קצת יותר רחב (מישהו יודע לסתום חור בקיר?) אבל בגדול ,זה פשוט מדי מכדי לא להצליח.

ביום שלישי 21 לאוגוסט, נפגש בגן התקווה בשעה 14:00. נתחיל את הפעילות הראשונה בהכרות בין המשתתפים, נתפצל לקבוצות קטנות (2-4 אנשים לדירה) ומשם נעבור אל הדירות.

• לשמחתנו, דיירי הבתים ואנשי השכונה אהבו והעריכו את הנכונות שביוזמה ויעזרו לנו.

• נפעל בשתי משמרות: 14:00-17:00 ו 17:00-20:00. נצטרך מתנדבים לכל משמרת וכל אחד מוזמן לבחור את הזמן הנוח לו. למעוניינים להשתתף ולתרום אנא שילחו מייל בו מצוינים מספר האנשים ושעת ההגעה הרצויה מתוך שתי האופציות למייל: pimpmyhood@walla.com .

• מטרתנו השנייה היא לגרום לרעיון מאחורי היוזמה להתפשט אל שכונות נוספות בכל רחבי הארץ. כל מי שמעוניין לנקוט ביוזמה דומה, במקום אחר, מוזמן ליצור קשר לייעוץ ועזרה. כן ירבו.

נשמח אם תצטרפו אלינו ליוזמה, בואו ניקח אחריות על מציאות החיים והסביבה שלנו. ביחד נפעל לחברה סולידרית ואחראית יותר ונחזק את תחושת השותפות שלנו נוכח המציאות ההפכפכה. הכל מוכן ונדרשת רק הנוכחות והנכונות שלנו לתרום.

אני הולך לספר על החלק האישי שלי ביוזמה הזאת, גם כי אפילו חלק מהחברים שלי לא מבינים מה לי וליוזמה כזאת, וגם כי זה דבר גדול שקורה לי ואני מרגיש שהוא ראוי לשיתוף. אין בו כדי לגרוע או להוסיף מהכוונה שמופיעה בקומוניקט הנ"ל, אותו אפשר גם למצוא בדף האירוע בפייסבוק . זו יוזמה צנועה וזה הפרולוג שלה מנקודת מבטי האישית בלבד:

כמו כל קיץ ישראלי, גם הקיץ הזה התחיל במגוון התרחשויות שלא השאירו אותי אדיש. עד לא מזמן הרווחתי את רוב כספי ממוזיקה, וכתוצאה מכך היה לי הרבה מאוד זמן פנוי. בקיץ שעבר פספסתי את כל מה שקרה בארץ בכלל ובשדרות רוטשילד בפרט, וכשהתחילו להתחדש ההפגנות מיהרתי לתמוך ולהפגין. מהר מאוד גיליתי שזה לא קל לי. הרגשתי שהאימפקט שלי בהן קטן, ולפעמים התקשיתי להבין מה לעזאזל קורה סביבי, מה הדרישות ומה התכנית. הרגשתי שיש מודעות אדירה ואנרגיות שאפשר לנצל טוב יותר, לפחות בכל מה שקשור לימי שבת בכיכר. אני לא אשקר, חלק מהסיבה שחשבתי על פעולה בשכונת התקווה קשורה לגל האלימות המופרע נגד מהגרים\ מסתננים\ פליטים בתחילת הקיץ. עם כל הסלידה האוטומטית מהאלימות והגישה, הרגשתי את התסכול החנוק ותחושת הקיפוח שכאילו חיפשו תירוץ להתפרץ, וחשבתי לעצמי מה לעזאזל אני יכול לעשות כדי לגרום לאנשים בשכונת התקווה להרגיש שלמישהו אכפת מהם. בלי אלימות, בלי לנסות לגרוף הון פוליטי- אשכרה כי אכפת לי, ויש בי אנרגיות של עשיה.

מצד שני, קשה לחשוב על מעשה משמעותי שאפשר לסכם אותו בשעות ספורות, וזה בדיוק מה שהיה חסר לי. כמו ללכת להפגנה, רק לתת מעצמי יותר, ולהשפיע יותר. כל ההתעוררות הזאת קרתה בזמן חיפושי עבודה קדחניים מצדי, וידעתי שאני לא יכול להתחייב ולהקדיש לעניין כמה שעות בשבוע לאורך שנה, נניח. זרקתי את הדילמה והתחושות בפני חברים שלי, וכשניסיתי להסביר להם למה אני מתכוון, הצעתי את השם 'Pimp My Hood', איך אפשר לשפץ את השכונה? ואז נזכרתי ברעיון שקשור להתנדבות קהילתית שפעם העלה חברי היקר קובי גלס, שינינו אותו יחד עם אדם בורד ונטע שמעוני, וכשנסתיימו התכנונים, יצאנו אני ואדם לעבודת שטח בשכונת התקווה.

זו היתה חוויה אדירה ודי מצחיקה, כי יצאנו לדרך בלי הרבה מעבר לכוונות טובות, וכשאני אומר לדרך אני מתכוון שפשוט הלכנו ברגל מהדירה שאני גר בה ליד נווה שאנן לשכונת התקווה והתחלנו לשאול אנשים מה מפריע להם בשכונה. בהתחלה הרעיון שלנו היה מאוד אבסטרקטי, ואם היינו מצלמים את התהליך זה היה נראה כמעט סאטירי. לאט לאט התחלנו להתמקד ולגבש דרך פעולה. הסתובבנו והכרנו אנשים שהכירו לנו אנשים, קבענו פגישות עם גורמים סופר נחמדים בקהילה ובסופו של דבר הגענו גם לבתים של אנשים נדיבים, שללא יוצא מן הכלל קיבלו אותנו בחיוך ובאירוח לבבי. בשלב הזה החוויה נהיתה קצת יותר עצובה אבל גם מלאת תקווה, שהדבר שאנחנו רוצים לעשות פשוט מכדי להכשל.

מיותר לציין שהגעתי למקומות שמעולם לא הייתי בהם, מפתיעים וכמעט סוריאליסטים עבורי. היו דירות שאני ואדם נותרנו מתוסכלים בהן, שהרי בסך הכל יכולנו להציע מעט מאוד נחמה. רוב הבעיות של הקשישים החביבים לא מסתכמות מן הסתם בקיר חשוף או בחוסר יכולת לסדר את הבית, אבל לשיטתנו גם הנחמה הזו, העזרה הפשוטה הזאת, היא עולם ומלואו, גם בשבילנו. בערך חודש וחצי אחרי שהתחלנו עם תכנון היוזמה, אולי יותר, ממש לפני שכבר קבענו תאריך, החליט משה סילמן ז"ל להצית את עצמו. למרות שהקשר בינו לבין היוזמה הוא רעוע במקרה הטוב, זה כמו סימן לי שבין כל ההפגנות, הסולידריות, שיתופי הרעיונות והכוונות המדהימות של כל כך הרבה אנשים, יש חשיבות גדולה ומתבקשת ליוזמות כמו זו. וכרגע, אפילו ממקומי הצנוע מבחינת זמן ותקציב, אין שום סיבה שזה לא יצליח.

נכון לרגע זה, לא פתרנו לגמרי את העניין החומרי. כל חומרי הניקוי, הצבע והשיפוץ אמורים לעלות כ2200 שקלים. נדמה לי שאדם הצליח למצוא בחור שיתרום כמה גלונים של צבע, אז זה בטח יוצא פחות. יש גופים שאנחנו מתכוונים לפנות אליהם לגבי תרומה, ואנחנו מאמינים שעד ה-21 באוגוסט כבר נגייס מספיק חומרים ואנשים, ומקווים שהיוזמה תצליח ותתפשט הלאה, תצית רעיונות בכל רחבי הארץ. ככה גם אנשים כמוני, עם מעט זמן פנוי ובלי אפשרות\ חשק לפעילות אקטיביסטית שוטפת, יוכלו לתרום תרומה משמעותית ומיידית לשכנים. וגם אם היוזמה תהיה חד פעמית, זה כמובן עדיין שווה את זה.

זו אחלה הזדמנות להזכיר את רננה, ציפי, חיה וחיים משכונת התקווה שעזרו לנו מאוד, והם חלק בלתי נפרד מהיוזמה. וזו גם אחלה הזדמנות לבקש מכל מי שקורא שישתף בפייסבוק, בטוויטר ובכל מקום הם מבורכים, ומכל מי שמעוניין ליצור קשר במייל כדי שנוכל להתכונן לפעולה כמו שצריך.

pimpmyhood@walla.com

4 מחשבות על “אני בסך הכל בורג שהחליט שהוא גלגל שיניים

    • היוזמה בהחלט מבורכת, אני חושב שיוזמה נוספת שכדאי לבצע היא תרומה של שעה של אולפן הקלטות כלשהו באזור.
      חשבו על כך שיהיו אולפני הקלטות שבהם הצעירים יוכלו לשיר ולבטא את עצמם, אולי כךף נגלה מיהו הכוכב הבא (מדובר על צעירים במצוקה), ולא על ידי "אוי איזה מסכנה נעלה אותה שלב בכוכב נולד או הדבר השני ששכחתי את שמו עם שרית חדד".

  1. פינגבק: המלך מפה והמלכה משם: מגרטל ועד מדונה |

כתיבת תגובה

