אנשים שגרמו לי לחשוב אחרת: מאט בלאק וג'ונתן מור (קולדקאט)

(פורסם לראשונה בגרסה מקוצרת במוסף שבועות של כלכליסט)
מאט בלאק וג'ונתן מור יכולים לזקוף לזכותם אינספור הישגים מקצועיים: ברשותם חברת תקליטים מצליחה בשם 'נינג'ה טיון' שמתמקדמת בהיפ הופ, ג'אז, קולאז'ים מוזיקליים ומוזיקה אלקטרונית; תחת שם הבמה 'קולדקאט' השפיעו על דורות של מוזיקאים, הוציאו ארבעה אלבומים, כמה סינגלים מצליחים והזניקו קריירות בינלאומיות של זמרות כמו ליסה סטנספילד, יאז ועפרה חזה; תכנית הרדיו הפופולארית שלהם, 'סוליד סטיל', חוגגת את השנה ה-25 לקיומה ומשודרת בכל העולם; הם גרמו לי לזנוח את הרעיון ללמוד לנגן על גיטרה.
אלבומם השלישי, והראשון שיצא בנינג'ה טיון, מתח קו ישיר בין ההנאה והקצביות שבמוזיקה אלקטרונית לכובד הראש והדמיון שאפשר לשלב בה. Let Us Play שיצא ב-1997הוא אלבום אינסטרומנטלי ברובו, ולמרות זאת יש בו תוכן שעוסק בנשק גרעיני, מיניות, איכות הסביבה וזכויות אדם, לצד נגיעות בסגנונות מוזיקליים רבים כמו אסיד ג'אז, היפ הופ פסיכדלי, אמביינט וביג ביט ואף שיתוף פעולה אודיו-ויזואלי חלוצי עם ארגון גרינפיס. במהלך יוצא דופן נלווה לאלבום דיסק מולטימדיה שהכיל וידיאוים לכל הקטעים, אינציקלופדיה עמוסת תמונות וממשקים אינטרקטיביים לעריכת חלקים מוזיקליים מהדיסק, ואפילו תוכנת עריכה אודיו ויזואלית בסיסית שצורפה לחלק מהסינגלים שליוו את צאת האלבום.
כנער בן 16 שדבוק לרדיו ולמוזיקה שיוצאת מהחדר של אחי הגדול, הגילוי של קולדקאט הגדיר עבורי מחדש את המושג 'מוזיקאי', ואת האמנות שנקראת 'מוזיקה אלקטרונית' כדרך כיפית וכמעט בלתי מוגבלת להביע רעיון. תוך כדי התנסויות ראשוניות במוזיקה אלקטרונית הפכתי לאספן קולדקאט אובססיבי, צמא לכל פרט מידע שניתן לאסוף לגבי צמד האנגלים היצירתי. מלבד דיסקוגרפיה מגוונת גיליתי שהקונספט של שילוב של מוזיקה ומולטמדיה לא זר להם: בתחילת שנות התשעים הם חברו למתכנת רוברט פפרל (Robert Pepperell) ותחת השם 'הקס' יצרו ממשקים מוזיקליים פסיכדליים למכונות משחק כבדות ויקרות, דוגמת CDi ו-3DO (מפתח הפלטפורמה, טריפ הוקינס, התראיין למוסף כלכליסט בנובמבר).

קולדקאט

קולדקאט (מימין: מאט בלאק וג'ונתן מור)

בחודש שעבר (אפריל 2013) השיקה נינג'ה טיון אפליקציה חדשה לאייפון ולאייפד בשם 'נינג'ה ג'אם', מעין פיתוח עדכני ומשוכלל לצעצועים הדיגיטליים שצורפו ל-Let Us Play, המאפשרת עיבוד מחדש של קטעים מוזיקלים של אמנים שונים מקטלוג החברה שמוצעים להורדה בתמחור שונה. כל קטע מוזיקלי באפליקציה מופרד לארבעה ערוצים (לדוגמא: תופים, גיטרה, באס, קלידים), כשעל כל אחד מהם ניתן ליצור מניפולציות מוזיקליות ואפקטים שונים. על אף שמדובר בצעד חסר תקדים בתעשיית המוזיקה, מוקדם לדעת אם האפליקציה תגדל להיות אפיק הכנסה משמעותי לחברת התקליטים ומודל לחיקוי עבור תעשיית המוזיקה הצמאה בעידן הדיגיטלי, או ממשק מוזיקלי שמושך אליו בעיקר את חובבי הז'אנר. בשיחה קצרה הסכים מאט בלאק, שנמנה עם צוות פיתוח האפליקציה וכאמור מנהל את חברת התקליטים שמפיצה אותה, לענות על מספר שאלות בנוגע לאפליקציה החדשה ולדרך בה שילב מוזיקה ומולטימדיה לאורך הקריירה שלו.

מה היתה ההשראה העיקרית מאחורי הפרויקטים שיצאו תחת 'הקס'?

"הרעיון מאחורי 'הקס' היה ליצור הרכב פופ מולטימדיה. ראינו שמוזיקה, אמצעים ויזואלים, משחקי מחשב, אמנות ומדיומים שונים של בידור אינטראקטיבי יתמזגו בעתיד. 'הקס' היה נסיון לבדוק מה אנחנו יכולים לעשות בתחום ומה אנחנו יכולים לחבר בעצמנו. אותו מיזוג לא באמת קרה באופן רחב בתרבות הפופולארית, אבל סיקרן אותנו לנסות להאיץ את הכיוון הזה, ולעשות את זה מזווית פופית".

מאט מזכיר את משחק האמיגה 'טופ בננה' שיצא בשנת 1992, שהתאפיין בצבעוניות מוגזמת ופסקול אבסטרקטי תעשייתי שלא זכה להצלחה רבה. מאוחר יותר המשחק שוחרר לפלטפורמת ה-CDTV, (מערכת בידור ביתית כושלת מבית קומודור ששילבה טלוויזיה, מחשב וקומפקט דיסק) בנוסף לפסקול צ'יל אאוט משובח בשם 'Digital Love' וקליפים נוספים.

"(באותה תקופה) עקבנו אחרי טכנולוגיות חדשות וחקרנו אותן. הופענו עם מיצג ששילב אנימציה תלת מימדית חיה ומוזיקה ב-ICA ( International Communication Association), ואת הממשק הזה הוצאנו ב-1995 ל 3DO ול-PC תחת השם Digital Dreamware, שהכיל שישה וידיאוים מוזיקלים אינטראקטיבים".

באיזה שלב של העבודה על Let Us Play הבנתם שהוא יכול לשמש כפרויקט מולטימדיה שמקדים את זמנו, ולא רק כ'אלבום סטנדרטי'? זה היה ברור לכם כבר בהתחלה או שזה רעיון שהגעתם אליו במהלך העבודה?

"אני חושב שהיה לנו חזון די ברור ל-Let Us Play, שאנחנו יכולים לעשות משהו שהוא ממש Cutting edge, שמגיע מהעבודות שתיארתי לך שעשינו עם 'הקס'. אני ורוברט פפרל עבדנו על רוב המולטימדיה לאלבום, ככה שהיינו רגילים לעבוד ביחד והיה לנו כיף לחשוב ולהגיע ביחד לרעיונות האלה.
שנינו התרגשנו מהאפשרויות שיש במדיות חדשות, ואמנם היה לנו ברור שאנחנו לא הולכים למכור מיליוני עותקים, היינו עסוקים בלעשות את הדבר שנראה לנו הכי מגניב שאפשר. אני חושב שLet Us Play הקדים את זמנו והיה דוגמא לאן אפשר לפתח את השילוב בין מוזיקה וטכנולוגיה".

אתה יכול בבקשה לתאר איך נוצר הקשר עם גרין פיס בעבודה על הטרילוגיה Natural Rhythms (בשיתוף עם ההרכב הקסטטיק)?

"גרינפיס נחשפו לאחד הקטעים הראשונים בטרילוגיה, Frog Jam, והציעו לנו וידיאוים נוספים ששימשו אותנו בעבודה על Timber (הקטע המצליח מבין השלושה, בעיקר הודות לסולו המסור החשמלי, שגם יצא בתור סינגל באריזת נייר מתכלה). זה נהדר שזה אומץ כמעין המנון אודיו ויזואלי ע"י גרינפיס ואני מאוד גאה בזה".

האם יש תכנית לשלב בנינג'ה ג'אם תכנים פוליטיים, בדומה לסינגל 'Not In Our Name' (מיקס שכלל ספוקן וורד של האמן סול וויליאמס שיצא בשנת 2003 במקביל להתערבות של בריטניה במלחמה בעירק), או קטע שמושפע מהטכניקה ששימשה אתכם בטרילוגית Natural Rhythms?

"שאלה מצוינת, נראה שאתה עוקב אחרי מה שאנחנו עושים. (כאילו דה, אתה הרי גאון) למען האמת הספקנו לעשות פרויקט סוציאלי פוליטי דומה עם נינג'ה ג'אם כדי לחגוג את מותה של מרגרט ת'אצר, או לבקר את התגובה הציבורית והפוליטית. היא היתה דמות שנואה ע"י הרבה אנשים. בי.בי.סי סירבו לשדר את Ding Dong The Witch is Dead, שהיה מין שיר נושא עבור אנשים שרצו להביע את השמחה שלהם על שהיא לא איתנו יותר. למרות בקשות חוזרות ונשנות בי.בי.סי סירבו לשדר את השיר או לכלול אותו במצעד הסינגלים ולמנוע ממנו להגיע למקום הראשון (הבעת מחאה באמצעות קניית סינגלים היא צורת מחאה פופולארית באנגליה. בכריסמס 2009 172 אלף מאזינים רכשו את הסינגל 'Killing in the Name' של להקת Rage Against the Machine', 17 שנה אחרי יציאתו, והצליחו למנוע את המקום הראשון במצעד מלהיט של זוכה תכנית הכשרונות הפופולארית 'X Factor'). אז לקחנו את השיר המקורי,מיקססנו גרסת טכנו שלו, וכללנו אותו בחבילה שניתנה להורדה בחינם באפליקציה. כמה אנשים הורידו ונהנו ממנו, וחלק גם ניגנו אותו במסיבות בסוף השבוע. אני מתעניין באמנות שיש בה יופי, כיף ומשהו שנאמר על העולם שאנחנו חיים בו, כלומר פוליטיקה סוציאלית. זו האמנות שאני מתעניין בה".

שמעתי אותך מתבטא ב- Music Tech Fest שאתה לא רואה את עצמך כמוזיקאי, אלא שאתה פשוט אוהב לשחק עם צלילים ורעיונות. האם זו זווית חדשה על העבודה שלך או תחושה שמלווה אותך כבר תקופה?

"אני מודע לעובדה שאני לא מוזיקאי במובן המסורתי. אחותי למדה לנגן בפסנתר כשהיתה קטנה, אני לא. תמיד ניסיתי להשתמש בטכנולוגיה כדי לפצות על כך: בניתי סינתיסייזר ותקלטתי בבית הספר, מדובר בלפני כמעט ארבעים שנה. תמיד שיחקתי עם צלילים ורעיונות באמצעות מכונות וכלים שעזרו לי לנגן עם צלילים ואורות. כשהייתי ילד קטן, בערך בן שמונה, הייתי מסדר כל מיני צעצועים ורובוטים מצפצפים ודורש מההורים שלי פני עבור כניסה. אמא שלי היתה אומרת 'הו, מופע אור-קולי!', וכנראה שזה עודד אותי וזה מה שאני עושה עכשיו, מופע אור-קולי (צוחק).
וכן, יש לי המון כבוד למוזיקאים שיכולים לנגן על כלים מסורתיים ושיש להם הבנה של אקורדים. אני בא ממשפחה מוזיקלית, אבא שלי אהב מוזיקה ונהגנו לשיר ביחד. אבל יש הבדל בין לשרוק עם המוזיקה לבין להמהם איתה. אני מרגיש שהרבה אנשים כמוני אוהבים מוזיקה ואוהבים לשחק עם צלילים ונינג'ה ג'אם זה נסיון לתת לאנשים דרך מהירה להנאה הזאת".

שבועיים אחרי ההשקה, האם יש לך מסקנות חדשות לגבי העתיד של נינג'ה גאם?
"זה פרויקט שאפתני לחברה קטנה כמונו שתוכנות זה מוצר חדש עבורה. הייתי שמח להמשיך לפתח אותה כדי שתהיה הכלי האולטימטיבי ליוצרים אלקטרוניים שבאים מהיפ הופ. הייתי רוצה להמשיך להפוך את זה לכלי האולטימטיבי בשבילי, שזה אחד הדברים שהכי נותנים לי מוטיבציה בעבודה הזאת, ולראות לאן זה הולך. זה די תלוי בכמה תמיכה ועניין נקבל, וכמובן במכירות כדי להצדיק פרויקט כל כך יקר לחברה קטנה. אבל אני לגמרי מקדיש את עצמי לזה, ועם תמיכתכם זה ימשיך הלאה. יש לי רשימה ארוכה של אפשרויות שהייתי רוצה שיתווספו לאפליקציה, חלקן סודיות ביותר וחלק מהן ברורות יותר כמו היכולת של כל יוצר לעבוד עם החומרים האישיים שלו, וגם גרסת אנדרואיד. כרגע העתיד נראה בהיר לנינג'ה ג'אם, עם מעל למאה אלף הורדות בשבועיים הראשונים".

2 מחשבות על “אנשים שגרמו לי לחשוב אחרת: מאט בלאק וג'ונתן מור (קולדקאט)

  1. פינגבק: כשהאלבום היה המלך | הלא קריטי

  2. פינגבק: מוות להיפ הופ, יחי ההיפ הופ | הלא קריטי

כתיבת תגובה

