די ג'יי פרמייר, המקדש של ההיפ הופ, סרסור פרפרים ועשור לעידן

1. די ג'יי פרמייר הוא אחד ממפיקי ההיפ הופ האהובים עלי בכל הזמנים. יש לו חתימת סאונד ייחודית, הלופים שהוא משתמש בהם מבריקים גם מבחינת גרוב וגם מבחינת שימוש בדגימות, וכשהוא בשיאו ובשידוך עם הראפר הנכון- זה מדהים. בגלל זה אני כל כך נהנה מהמיקסטייפ הזה של אל איי ליקרס (LA Leakers), שבו אפשר לשמוע אותו מספר על כמה מההפקות שלו שאני הכי אוהב. זו האזנת חובה לכל מפיק שמתעסק עם סימפולים או עם היפ הופ, ושעה כיפית בשביל כל סקרן אחר שאוהב סיפורי "מאחורי הקלעים" ומוזיקה טובה. אפשר לשמוע שם על החיבור עם קומון ועל הפעם הראשונה ששמע את בילאל, על החיבור עם נאס ועל צירוף המקרים שהוליד את Nas Is Like, ועוד כל כך הרבה. תקשיבו. אפשר גם להוריד ולשמור. 

2. אחד השירים שלא הכרתי קודם ושמחתי להכיר במיקסטייפ הזה מופיע בשלב מאוד מוקדם. Higher Level של KRS-1. קיי.אר.אס.1 נחשב לאחד הראפרים החשובים בהיסטוריה, נוכח חשוב בכמה מהרגעים הקריטיים של הז'אנר, וראפר עם מודעות חברתית ופילוסופית גבוהה. קצרה היריעה מלפרט לאן לקחה אותו השליחות שלו כראפר חיובי שמתנגד לאלימות- תנועה שהקים נגד אלימות הפכה לתנועה ייצוגית של תרבות ההיפ הופ ("מקדש ההיפ-הופ"), שזכתה להכרה מהאומות המאוחדות במעמד של דת(!), זאת בנוסף לספר עב קרס שכתב בנושא, שמבחינתו אמור לשמש בעוד כ-100 שנה כתנ"ך של ההיפ הופ.

TEMPLE_OF_HIP_HOPוידיאו שיצר נוצרי מבוהל רק עושה שירות חיובי לרעיון המוזר הזה. כתרבות, היפ הופ מציע גישה שמאוד מוצאת חן בעיניי- היא מעודדת מקוריות אבל נמצאת כל הזמן בקשר עם העבר. כבר הקבלתי פה פעם בין היפ הופ לדת, והזכרתי את הספר שלו, אבל אז לא הכרתי את השיר הזה, בו אפשר לזהות את הזרעים הראשונים של הרעיונות הללו. ממליץ להאזין לשיר כולו כמה פעמים (ולפחות פעם אחת במיקסטייפ של LA Leakers), אבל כדי לתת איזו טעימה החלטתי לתרגם בחופשיות את הסוף של הבית הראשון:

"איפה האלוהים שלנו? האלוהים שמייצג אותנו/
האלוהים שנראה כמוני, האלוהים שאני יכול לסמוך עליו/
אלוהים של שלום ואהבה, לא של היסטריה המונית/
אני לא רוצה אלוהים שמברך על אמריקה/
לעולם לא אוכל להצביע לשטן/
תן לי לקחת אותך לשלב יותר גבוה"

3. מעניין מה KRS1 היה חושב על האלבום החדש של קנדריק למאר- To Pimp a Butterfly. הכוכב הנכון של הרגע בהיפ הופ הוציא אלבום חדש ובכל האתרים והמגזינים מסכימים שמדובר ביצירת מופת. חלק מציינים שהדדליין היה קצת לחוץ אז קשה להסביר בדיוק למה הוא כל כך מדהים וחשוב, ויכול להיות שהרבה מדורי מוזיקה- בהתאמה די לגיטימית לקהל- לא בנויים לביקורות על אלבומים חשובים בפרספקטיבה של יותר מכמה ימים. כמובן שיש יוצאים מן הכלל כמו פיצ'פורק או "הארץ" (שכתבו פעמיים!), שם אפשר כמעט להתכסות בכמות המלל הרלוונטי והמפורט ולהתכרבל איתו כמו שאני אוהב.

To Pimp a Butterfly

העטיפה המעולה של "לסרסר פרפר"

בכל אופן, אני לא כל כך אוהב את טופאק, מורו ורבו של למאר, ככה שהדיעה שלי על האלבום לא כל כך רלוונטית. הוא מספיק מעניין כדי לחזור אליו בעתיד, אבל פשוט נוטה לכיוונים סגנוניים שפחות מעניינים אותי (הרבה פזמונים, הפקה נקייה שמלאה נגיעות פ'אנקיות וג'אז חסרות אדג' מבחינת סאונד, נניח). למזלי אני לא צריך לכתוב עליו ביקורת, אבל אני כן יכול להגיד שאהבתי את הקטע האחרון (Mortal Man, לצערי אין לינקים זמינים), במיוחד טקסטואלית, ואת השימוש המרגש והמקורי בראיון ישן של טופאק בסיום שמשמש כדו שיח עמוק ופילוסופי של היוצר עם ההשראה שלו. אבל יותר מכל, אני שמח שאשכרה מתלהבים מאלבום היפ הופ מתוחכם. הפורמט של אלבום הרי גוסס לטובת הסינגלים, הטיונים והביטים, והנה יוצא אלבום. אתם יודעים- התחלה, אמצע וסוף, עם הרבה פאוזות תמוהות שמצריכות כמה האזנות כדי להשלים את כל חתיכות הפאזל. זה מספיק כדי להעריך יוצר צעיר, בטח בתעשייה של אלבומים שמרגישים כמו אוספים או מקבץ לא ברור של שירים.

4. אלבום שלא זכה לעשר אחוז מההייפ של "לסרסר פרפר", והוא אמנם קצר בהרבה אבל עמוק באותה מידה לפחות, הוא Beauty and the Beat של עידן (Edan), שיצא השבוע לפני עשר שנים. זה אחד האלבומים האהובים עלי בכל הזמנים, שמקל עלי מאוד כשאני מנסה לתאר את הטעם שלי בהפקה מלוכלכת ויצירתית. אני מאמין שKRS1 היה מזהה פה את המשחק המבריק של עידן בעבר-הווה ועתיד גם מבחינת המוזיקה וגם מבחינת הטקסט. הראפר עם השורשים הישראלים מסמפל את אריק איינשטיין בשיר האחרון, אבל לא שוכח לתת כבוד לאורך כל האלבום גם לחלוצים בתחומי הראפ, הפסיכדליה, האלקטרוניקה וההיפ הופ. תקשיבו לקנדריק למאר כי מדובר באירוע מעניין וחשוב בהיפ הופ שכדאי להיות מעודכנים לגביו, אבל זו הזדמנות מצוינת להזכיר- אל תפספסו את אלבום המופת של עידן, במידה והוא חמק מהרדאר שלכם. NME פרסמו כתבה (שאני מודה שעוד לא קראתי) שחוגגת את האירוע.

כתיבת תגובה

