אם תהיה לי בת יקראו לה מורטל

היום לפני 21 שנה, ב-15 לאוגוסט 1995, יצא הפסקול לסרט הראשון של מורטל קומבט. למי שלא מכיר, מורטל קומבט זו סדרת משחקי מחשב אלימה של קרבות אחד על אחד. היא פרצה דרך ושינתה את הסטנדרט בכל מה שקשור לקווים אדומים ואלימות גרפית במשחקי מחשב, עם הרבה דם, אש, דמויות איקוניות ומיתות משונות.

Mortal_Kombat_Original_Motion_Picture_Soundtrack_coverכשמורטל קומבט יצא הייתי ילד חנון שמכור למשחקי מכות, ונשאבתי בקלות לעולם האלים ועמוס הקודים והסודות של המשחק. היה לי את המשחק לגיים גיר (ללא הדמות של "קיינו"), ואפילו השתתפתי באליפות ישראל שהתקיימה במשביר לצרכן בדיזנגוף סנטר אבל נכשלתי כבר בשלב הראשון. כשהסרט יצא באוגוסט 1995 הייתי בן שתיים עשרה, ומורטל קומבט כבר היתה סדרת משחקים סופר מצליחה עם שני המשכים. בשלב הזה כבר הייתי מעריץ שרוף של מורטל קומבט, קראתי לעצמי "שי סאב זירו" ובטיול הבר מצווה בעיקר חיפשתי ארקייד עם מורטל קומבט 3 (שהתמהמה בהגעתו לפי65, חלל הארקיידים המיתולוגי באבן גבירול).

אז זה מאוד צפוי שאהבתי את הסרט, אבל יותר משצפיתי בו חזרתי שוב ושוב לפסקול שלו. קודם כל, זה כנראה הדיסק הראשון שקניתי לבד (הספקתי לקנות יחד עם אחי את הראשון של הפרודג'י ואוסף בי-סיידים של הפט שופ בויז). בתכלס, רוב הפסקול מורכב מכל מיני קשקושי רוק כבד/ אינדסטריאל מעורבבים באלקטרוניקה פופית שלא הלהיבו אותי יותר מדי, אבל כן פתחו לי את הדמיון והכירו לי שמות כמו KMFDM, ג'אנו ריאקטור וטייפ או נגטיב. מאוד התלהבתי מהפתיחה הקצרצרה של האלבום- משפט וקצת תופים שלקוחים מהסרט– אבל מה שריגש אותי באמת היה שלושה קטעים שטחנתי ושווים אזכור חוזר.

1. Orbital- Halcyon + On + On

הקטע שמסיים את הסרט הוא גם הטוב ביותר. קלאסיקה מדהימה שהכניסה אותי לעולם של רפטטיביות מרגשת. בגיל 12-13 תייגתי את זה איפשהו בין טכנו לאמביינט, וסביר להניח שזו היתה יריית הפתיחה לרומן הקצרצר אך משמעותי שלי עם אורביטל. האלבום המופתי In Sides יצא פחות משנה מאוחר יותר, ולמרות שאני לא בטוח מתי בדיוק אחי הגדול ליאור רכש אותו, הוא לגמרי היה נוכח בהתבגרות המוזיקלית שלי. הסינגל The Box נוגן לא מעט באלטרנטיב ניישן ובערוץ 9 והיה קונצנזוס ביני ובין החברים שלי, ויש לפחות קטע אחד שיצרתי בהשפעה ברורה של כל המוזכרים בפסקה הזאת.

 

2.Utah Saints – Utah Saints Take On The Them From Mortal Kombat

קטע ששורד פחות יפה את מבחן הזמן הוא הגרסה של יוטה סיינטס לנעימת הנושא של המשחק/ סרט. הוא לגמרי עומד בתנאים של הפופ האלקטרו- אירופאי של התקופה (טו אנלימיטד, קאלצ'ר ביט, אורבן קוקי קולקטיב, דוקטור אלבן, קאפלה, קפטן הוליווד פרוג'קט וכו') עם מלודיה ממכרת והמון סינתיסייזרים. אין ספק שהגישה ה"מגה-מיקס"-ית שלו, עמוסת סימפולים מהסרט, הציתה לי את הדמיון בזמנו, אבל בראייה לאחור נראה שיוטה סיינטס יכלו יותר. בכל זאת, ההרכב התפרסם באופן השימוש המעניין שלהם בסימפולים ובעיוותם. איפה המיקסוס המחולטר והחמוד הזה ואיפה הקלאסיקות הגדולות שלהם.

3. The Immortals – Mortal Kombat (Techno-Syndrome 7" Mix)

מה שטשטש באופן לא רע בכלל את החלטורה של יוטה סיינטס היה הקטע הזה. מהלכי הקלידים ובניית הדרמה בקטע הזה מוצלחים יותר, ובמקום להשען על קטעי דיבור מהסרט, החבר'ה האלמונים שרקחו את הקטע הזה התעסקו בעיקר בחומרים מהמשחק עצמו. במשך שנים הייתי מתבלבל בין הקטעים של האימורטלס ושל יוטה סיינטס, ומבחינתי הם משלימים אחד את השני. זו תקופה קצת מביכה אבל ממש אהבתי את היורודאנס של התקופה (בזמנו קראתי לזה "טכנו", בעיקר בגלל שהמילה הזו חזרה בהרבה קטעים, וגם כי זה מה שאני זוכר שרון לוינטל טען במדור המוזיקה שלו ב"כולנו").

ברור שבמבחן הזמן אורביטל הם היחידים שסיפקו קלאסיקה על זמנית שנשארה איתי עד היום , אבל עדיין כיף להזכר באוסף המוזר הזה. מעניין אם גם היום ילדים נסחפים לעולם חדש של מוזיקה דרך פסקולים, ואם בכלל יש חשיבות דומה ל"דיסק הראשון". בכל מקרה אני מקווה שהעיבוד הקולנועי למשחק המכות הלוהט הבא יהיה יותר משכנע מהבי-מוביז שבני הדור שלי קיבלו בעיבודים למורטל קומבט וסטריט פייטר.

כתיבת תגובה

