22, מיליון, אלפיים ושש עשרה, עשר

1בשורה התחתונה: תקשיבו לאלבום האחרון של בון איוור. הוא אולי אניגמטי ולכאורה לא קומוניקטיבי, בטח ביחס לשאר הקטלוג של ההרכב, אבל זה הרבה פחות מאיים ממה שנדמה ומאוד מאוד משתלם. בפופ המיינסטרימי מאוד אוהבים כשאמנים מאבדים את זה, אבל כשזה מגיע לפולק הרגיש/ אינדי/ אלטרנטיב פתאום מתגלה שמרנות מפתיעה, ובאמת רבים התקשו לקבל את בון איוור החדש. בעיניי זה כיף גדול להסתכל על ההתפתחות של ג'סטין ורנון, הוא בון איוור, בתוך שלושה אלבומים בלבד: מפולק עדין ורגיש מבקתה מבודדת בערבות וויסקונסין, לבלדות עדינות עם טווח סונאלי (מת על המינוח הזה, "טווח סונאלי") רחב ועמוס ערוצים, ועד ליצירה העתידנית/ שבורה הנוכחית. זה לא רק כיף אלא גם מאוד מומלץ.

2זה לקח כמה חורפים טובים ושיטוטים עם אזניות, אבל כרגע נדמה שבון איוור הם ההרכב הפעיל האהוב עלי. כמובן שאת הסמשינג פמפקינס אני שומר בראש סולם האהבות המוזיקלי שלי, אבל אלה אהבות שונות. כשבון איוור הודיע שהשנה הוא יוצא אלבום, התרגשתי והתמלאתי ציפייה. הכנתי את עצמי למאסטרפיס או לכל הפחות חצי מאסטרפיס, ולא התאכזבתי. מאלבום חדש של הפמפקינס אני בעיקר מתמלא יראה, שרק לא יביך מדי ושיהיה בו לפחות שיר אחד טוב באמת להתנחם בו, שיצטרף לרפרטואר העצום שלהם. וזה מוזר אבל יש מעט מאוד אמנים שאני בטוח שיפתיעו אותי או יאתגרו אותי באלבום הבא שלהם, ובמובן הטוב, לא המעייף.

b1

3אפשר להתווכח כמה מעייף האלבום הזה, על שלל האייקונים והעיצוב המוזר, הבחירות הפונטיות והנומורולגיות החצי מגוחכות בשמות השירים, ואולי אפילו לפעמים בשירים עצמם- שהרי ברור שחלקם היו נשמעים טוב גם בביצועים אקוסטים פשוטים נטולי שבירות וקולות מעוותים. אבל זה סיכון שאמן צריך לקחת לדעתי, גם כשהקהל נהיה פחות ופחות סבלני ומתמסר. לזכותו של ורנון יאמר שהוא כן מקל על המאזינים שלו, ומנגיש את האלבום- את כולו אפשר לשמוע בחינם ביוטיוב, בליווי הטקסט (לינק למטה).

4"33God" הוא השיר האהוב עלי באלבום, אולי גם בכלל ב-2016. הוא עמוס בסימפולים ובחלקי צלילים שנשמעים לא כל כך שייכים בהאזנות ראשונות, אבל מתחברים למשהו יפהפה. אחד האתגרים הגדולים שעמדו בפני ורנון היה לגרום ליצירה להיות מזוהה עם בון איוור של הבקתה בוויקסנסון מהאלבומים הקודמים, אבל גם כמו משהו חדש ומפתיע. והרי שירים קליטים עם צלילים-כביכול-לא-קשורים זו המצאה מאוד לא חדשה. הרפרנס הנפוץ ביותר הוא "קיד איי" של רדיוהד, וכמובן שיש דוגמאות בלי סוף, כמו למשל החבר ג'יימס בלייק (שהוציא השנה אלבום יפה, שבמקרה השיר הכי מדהים בו הוא שיתוף פעולה של השניים), רוק פסיכדלי או אמני אלקטרוניקה מהסיקסטיז, ביל דינג, ג'ון פרושיאנטה או קולדקאט (יקירי הבלוג), ברי סחרוף, טכנו פופ יפני, אפילו בוגדן רצזינסקי הקיצוני (שלא במקרה נזכרתי בו בהקשר הזה)… זו באמת רשימה מאוד ארוכה.

5ועדיין משהו בשיר, ובכלל באלבום, נשמע מאוד לא צפוי. יכול להיות שזה משהו בהרמוניות, השימוש הכבד בערוצי שירה עם אפקטים גסים לצד קלידים וסקסופונים. הדיסוננס בין האניגמטיות שבשמות השירים והאלבום ("22, מיליון") ובסמלים הרבים שמלווים את האלבום, הרצינות והמלנכוליה שבטקסטים ובטון הכללי של המוזיקה אל מול ההומור שנשזר בקרדיטים (כמו Bird Shit או Sad Sax of Shit). צריך הרבה כישרון כדי לאזן בין העומס של כל השכבות והצלילים האלה ועדיין לשמור על עדינות לצד חספוס. החספוס הזה בא לידי ביטוי לא רק בדיסטורשן ובצלילים הכביכול לא שייכים, אלא גם ב"שגיאות", מעין צלילים פגומים שנהוג להשאיר באופן די גורף על רצפת חדר העריכה. זה מופיע לדוגמא ב-8 (circle) ב-3:15, או לאורך השיר הפותח, בין השאר ב-0:48 וב-1:17. מעין קימוט דיגיטלי שמזכיר קבצים תקולים ממקור בעייתי או של הקלטה לא טובה. הבחירה האסתטית להשאיר אותם מהפכנית בעיניי, בטח בפופ/ פולק אלטרנטיבי.

b2

6אחת הסיבות הברורות למה אני כל כך אוהב את "33God" היא השימוש הרחב והחכם בסימפולים בו. אם לוקחים בחשבון את האפקטים השונים על הקול של ורנון, בסה"כ נוצרת תחושה שאת השיר הזה שרים 5-6 קולות שונים. אחרי שהתופים הנפלאים נעלמים בפעם הראשונה, ורנון שר על סיטואציה שהוא נזכר בה, ובין כל האפקטים והסימפולים קל לדמיין כאילו שלושה או ארבעה אנשים שונים מתכוונים לנאמר. זה כל כך יפה, כאילו כל אספקט של הסיטואציה מפעיל אצלו רגש אחר, או אופן אחר שבו הוא נזכר בה. וזה כמובן אפקטיבי פי כמה כשהטקסט המסומפל הוא משהו כמו (בתרגום חופשי) "כאן בחדר הזה, החדר הצר הזה שבו התחילו החיים כשהיינו צעירים אתמול בלילה". ואגב התופים המסומפלים- אני מודה שלא זיהיתי את מקורם בלי עזרה מהאינטרנט, למרות שגם אני השתמשתי בהם בעבר. וכמובן גם קנייה ווסט, ששיתופי הפעולה ביניהם (למשל זה) השפיעו גם הם על האלבום.

7אז כן, ברור שהשיר הזה היה יכול להיות מצוין גם כבלדת פסנתר סטנדרטית, אבל למה להסתפק בזה? למה לעשות בלדת פסנתר כשאפשר פאקינג להפליג על הדמיון, להפוך אותו לרב שכבות, פשוט, מפורק ומורכב בו זמנית? מאוד לא ידידותי לרדיו מצד אחד, אבל מספיק קליט ונשען על מסורות מוזיקליות מוכרות מצד שני, באופן שגם אבא שלי יוכל להתחבר לאלמנטים הגוספליים שבו.

b3

8אז יש באלבום הזה גם המון רגש ומוזיקה קליטה כמו שאני אוהב. יש בו שימוש מושכל בסימפולים כמו שאני אוהב. יש גישה מתפתחת וסקרנית לסאונד כמו שאני אוהב. ומסתבר שיש בו גם אלמנט של בניית תוכנה סטייל קולדקאט/ הקס כמו שאני אוהב. יחד עם כריס מסינה, טכנאי ההקלטות שלו וחבר נוסף, פיתח בון איוור כלי/ תוכנה שמדמה מעין ווקודר/ אוטוטיון, אבל עם צליל מעט יותר אורגני ופחות מתכתי. את הקרדיט לרעיון להשתמש בתוצר בעיקר לסקסופון ולא רק לשירה וקולות הוא נותן לחברו פרנסיס (כן, זה שהוציא להיט די מיותר יחד עם בון איוור וקנייה ווסט).

9אספקט נוסף שאמנם לא הופך את האלבום הזה לטוב יותר ממה שהוא, אבל כן מוסיף להערכה לורנון, הוא שהאלבום הוא מעין קונטרה לציפיות של התעשייה ממנו. אלבומו הראשון הצליח, אבל הצלחת האלבום השני שכללה גראמי ותשבוחות בשלל מגזינים נחשבים כבר העלתה רף משוגע שגרמה לורנון המופתע להשתבלל. ורנון חיכה חמש שנים, והחליט שהוא שובר כמה שהוא יכול מהנוסחה שהביאה לו הצלחה. או כמו שאמר במסיבת העיתונאים כשהוציא את האלבום: "הייתי צריך שזה ישמע קצת רדיקלי בשביל להרגיש טוב שהבאתי משהו לעולם".

10אני יכול בקלות לטחון פה את השכל על האייקונים והעיצוב של האלבום (כולל העטיפה, וידיאוים, עיתון, וציורי קיר…). לגלוש לכל מיני פירושים נומורולוגים מפותלים שמנסים לפענח מה עומד מאחורי המספרים (33 מתחבר לגיל מותו של ישו, לשילוש הקדוש, איזה פסוק, אורך השיר או אולי לביסייד נשכח של הביסטי בויז בשם 33%God ). להתעכב על שירים נוספים, על הטקסט, על חלק מההפקות, אבל אנחנו לא נצא מזה, וחלק מהכיף זה לצלול ולגלות לבד. מבחינתי אם קראתם עד כאן- אני מקווה שזה עורר סקרנות ללחוץ פליי פה למטה והקשיב לאלבום, או לעבור על חלק מהלינקים שפיזרתי פה. הוא לגמרי שווה את זה.

האזנה נעימה.

מחשבה אחת על “22, מיליון, אלפיים ושש עשרה, עשר

  1. פינגבק: 2016 – המוזיקה שאהבתי | הלא קריטי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s