סיפורי אק דאק

אק דאק (AK DUCK) הוא לייבל אלקטרוני שהוקם ב-2002 ע"י איתמר ויינר (ספארק או), הראל שרייבר (מיול דרייבר) ואריאל תגר (כלבתא) בירושלים. בדצמבר 2012 הלייבל חגג 10 שנים, ובתגובה כתבתי סדרה של פוסטים קצרים בפייסבוק עם מוזיקה שאהבתי וזווית אישית, בערך. פייסבוק הזכיר לי את הפוסטים האלה לא מזמן וחשבתי שיהיה נחמד לאגד אותם פה. אק דאק היה הבית המוזיקלי הראשון שלי- בשנת 2003 הם הפיצו את המיני-אלבום הראשון שלי, ולאורך שנים הופעתי, מיקססתי ושחררתי מוזיקה איתם ואצלהם. רשימה בסוף.

1Just Love Buffy של רוקסטאר וונאבי הוא לדעתי קטע האלקטרו פופ הישראלי הטוב ביותר. ההפקה של דה מודלז מדויקת, השירה של אלה חמודה ולא מתאמצת, הטקסט טוב והלחן מדבק. כל הרכיבים משלימים אחד את השני, בלי שאלמנט אחד מנסה להשתלט על השאר. לא פשוט ולא נפוץ בכלל, ולי נמאס מאלקטרו פופ בערך חודשיים אחרי שPlaygirl יצא. ככל שהזמן עובר אני רק קולט כמה נדיר למצוא שיר כזה, והוא לגמרי מחזיק בתואר גם עשר שנים אחרי שיצא. במבט לאחור, להוציא אי.פי אלקטרו עם ארבעה שירים על באפי על גבי 100-200 דיסקים צרובים זה מעשה די הזוי, וטוב שהיה מי שידאג שזה יקרה. כיף מאוד שזה זוכה עכשיו להיות נגיש כל כך.

2לאק דאק הגעתי אחרי ששלחתי למלא לייבלים את 'הסוליפסיסט', האלבום הטוב הראשון שלי, והם היו החבר'ה שנראה לי שהכי מתאים לי לעבוד איתם מתוך אלה שחזרו אלי. מדובר באלבום קשה להאזנה שמורכב מהרבה סאונדים ביתיים ושהרבה חברים טוענים שזו היצירה הכי טובה שלי עד היום, למרות שמעולם לא יצא רשמית.
האי.פי הראשון שלי שיצא באק דאק (הם שכנעו אותי להוציא אי.פי כי 'הסוליפסיסט' כבד מדי) הכיל קטעים מכל מיני פרויקטים שעבדתי עליהם באותה תקופה, ולדעתי הוא יצא ביוני 2003.
היה זה אייל פרידמן (1) שגילה ששיבצו את הפתיחה שלו באחד הפרומואים של ערוץ 24 החדש, בלי אישור ממני, ושבמסגרת חקירת אקו"ם והקלות שונות שהערוץ החדש קיבל קיבלתי על 45 דקות כוללות (על פרומו של 20 שניות זה קרוב ל150 פעמים) 7 שקלים, כשמס הכנסה לקח מזה חצי.
אייל פרידמן (2) היה הראשון שניגן קטע שלי ברדיו, כמובן ב'הקצה', וכמובן שזה היה קטע שבמקור הופיע ב'הסוליפסיסט'. Drumleadpianoo הוא שמו. אני חושב שהייתי בחזרה של 'טלעמתק' כשזה קרה, אבל זה כבר סיפור אחר.

3אחרי שיצא האי.פי הראשון והתחילו קצת הופעות של 'טלמעתק', סוף סוף הייתי יכול להיות עצבני באמת על ה'סצינה' ועל זה שב'די ג'יי העיר', 'אקסטרה' ומה שזה לא היה כותבים רק על טכנו או מוזיקת מועדונים מעצבנת, ושפחות או יותר מתעסקים באותם דברים כל הזמן.
ככה שלא אהבתי את צ'יקי. היה נדמה שהוא בכל מקום, ובכל מקום עפים עליו, לא משנה מה יעשה וכמה אנשים שעושים את זה יותר טוב יש בנמצא. כל פעם שראיתי אותו הוא התחיל עם הבחורה שהייתי איתה, או משהו דומה, ולא אהבתי בכלל את הקטע שלו ואת השם שלו. כאילו, נראה שהוא בחור בסדר, אבל רבאק- זה לא שהוא פאקינג אנדי וורהול. אני זוכר שהלכתי יום אחד ל'קרמבו' והמוכר שם את 'ספוטניק אין לאב' בפול ווליום ונקרע מצחוק כשהוא מסביר לאיזה תייר מה אנחנו שומעים. כשאני חושב על זה, באופן כללי היה קל מאוד לעצבן אותי.
כמה שבועות אח"כ, כשאק-דאק שאלו אם אני רוצה לעשות רמיקס לקטע הזה, היססתי קצת. היה נראה לי מוזר שדוקא לייבל עם הפקות כל כך מדויקות ועגולות הולך על מחווה לכזה טראק חפיפניקי, וחלאס כבר עם הצ'יקי הזה. ואז חשבתי לעצמי, והבנתי שזו יכולה להיות הזדמנות נחמדה לתת פרשנות מגה חפיפניקית על סף הזלזול לקטע חפיפניקי, ואם זה ייצא מעפן אז זה עוד יותר מצחיק. אולי. יש שיאמרו שזו גישה לא כל כך טובה למוזיקה, אבל זה לדעתי זה לגמרי תלוי בפלטפורמה. בשורה התחתונה זאת אולי הפעם היחידה שיצרתי מוזיקה מתוך זלזול (לא כולל הופעות שעליתי שיכור). אני עדיין אוהב את זה לפעמים, בעיקר כי יש פה דיאלוג מאוד ראשוני עם עצמי בשאלה 'כמה דפוקה אני מרשה למוזיקה שלי להיות?' ו'איזה רגשות כדאי להשאיר בחוץ כשניגשים לזה?'.

4בימי אק דאק המוקדמים לא הופעתי סולו, וגם לא היתה לי ממש סיבה. יחד עם חברי היקר אור בן דוד (בינום ניוטון) היינו 'טלמעתק', אחד ההרכבים האלקטרונים הטובים שהיו כאן באותה תקופה. קצת צובט לי הלב מהזכרון, כי הקדמנו את זמננו, לא הספקנו להקליט כמעט כלום ולא זכינו לשום הצלחה שהיא, אבל כמובן שזה היה שווה את זה. מדי פעם אני מהרהר איך היתה נראית סצינת הביטים המקומית אם טלמעתק עדיין היו קיימים, ומרגיש דגדוג באזור האגן.
את הסמפלר הראשון קניתי כי נמאס לי לעשות מוזיקה על המחשב, ואור הגיע למסקנה הזאת מאותה סיבה בערך באותו זמן, ובגלל שלא הבנתי בזה בשיט קניתי את הסמפלר שהוא המליץ עליו, בערך חודש לפניו. ההופעה הראשונה שלנו היתה בפסטיבל האקטיביזם הראשון, חודש אחרי שקניתי את הסמפלר ויומיים אחרי שאור קנה, אבל זאת לא באמת היתה הופעה. יש סיטואציות בהן אנרכיסטים בהיי יאכלו כל שיט שתאכיל אותם אם תרפד אותו בסימפולים הנכונים (ובאמת הביאו לנו מיני דיסק להקליט אנשים מהפסטיבל בשביל ההופעה הזאת, וחלק מהסימפולים משמשים אותי עד היום), וגם ככה חצי מהזמן בכלל חשבו שאנחנו סאונדצ'ק. אבל לא משנה.
הסגנון של ההופעה שלי היום הוא נגזרת ברורה למה שניגנו אז. שני סמפלרים של קורג מסדרת האלקטרייב הראשונה (הירוקים האלה) מחוברים במידי, וזהו. שנינו מסמפלים בגישות כמעט חופפות, רק שאני שמתי דגש על הקלטות ביתיות של רעש, ואור התעמק בסינטזה ועיבוד של סאונד מאפס בתהליך ארוך. ככה שהמקצבים המלוכלכים שלי השתלבו יופי עם המקצבים העגולים של אור ונשמעו מדהים, בטח אם סימפולים טפשיים מסביב והרבה דיליי. לא ידענו אם לקרוא לזה היפ הופ או אלקטרו או ביטים. אני די בטוח שהמילה 'פריסטייל' היתה קשורה לעסק המבעבע הזה.
הופעה שלנו ארכה בד"כ כשלושת רבעי שעה, כשאנחנו כמעט סטטיים לחלוטין על הסמפלרים (אור לפעמים מעשן תוך כדי), ובשלב מסויים אני לוקח מיקרופון ונשכב על הרצפה, ומתחיל קטע טיפה אחר. כשהקטע נגמר אני חוזר לסמפלר שלי כאילו כלום לא קרה. הוידיאו הנדיר הזה לקוח מההופעה האחרונה שלנו, אני חושב, שהתרחשה בקוסמונאוט באפריל 2004 אם אני לא טועה.
אני זוכר יום ספציפי שהסתובבנו בשנקין ומישהו אמר לנו שהוא נהנה לאללה בהופעה מאתמול, ולנו זה היה מוזר כי עד אותו שלב היינו רגילים לזהות את כל מי שהיה בהופעות שלנו, ולא היה לנו מושג מי זה. משם המשכנו לאוזן השלישית והמוכר אמר לי שקנו דיסק שלי. היה ברור שזו התחלה של משהו טוב.
(כשפרסמתי את זה בפייסבוק אנשים טענו שאני עף על עצמי יותר מדי, ולי רק נותר להגיד להם שהלוואי והם היו שם כדי לעוף עלינו בזמן אמת)

5אי אפשר לספר על טלמעתק בלי לספר על בינום ניוטון. בינום (אור בן דוד) עשה מוזיקה סופר אנלוגית, לפחות במובן שבו הוא התחיל כמעט מאפס בכל הקשור לצלילים שהוא עבד איתם. כבר היתה לו ערימה מכובדת של קטעים מוצלחים שאק דאק התחננו שיוציא אצלם, אבל זה פשוט לא קרה, בלי סיבה ברורה. לפי מה שאני זוכר הוא ממש לא אהב לעשות מיקס, ולא הסכים שמישהו אחר יעשה.
מהמקום שלי אני יכול להגיד שהיה בי איזה גרעין של קנאה בו, כי בסך הכל אני חיברתי בינו לבין אק דאק (דרך טלמעתק), והמוזיקה שלו הרבה יותר התאימה לרוח של הלייבל ובאופן כללי הוא הצליח לעשות משהו שהוא לגמרי שלו אבל עם פוטנציאל יותר גדול להתחבב על קהל לעומת מוזיקת הביבים המבולבלת שלי. הוא עשה מין אלקטרו מלא בהומור, כיפי, מאוד מושפע מ- Cylob. קיד קואלה אמר פעם שהוא מנסה לתת לכל קטע שלו אישיות ואופי, ובקטעים הטובים של אור אפשר ממש לדמיין איך נראה הרובוט שמנגן את המוזיקה הזאת, ואיך הוא מתנהג בכל שניה.
לאוסף החגיגי והרשמי והמפורסם ההוא של אק דאק אני זוכר ממש מכבש לחצים שהופעל על אור כדי שיצרף את אחד מהקטעים הטובים שלו, ואני לא בטוח שהוא הספיק לעבור מיקס ומאסטר מספק. כך או כך זה קטע מופלא (אני זוכר אותו משום מה בתור sleaze motel), וטוב שיש אנשים עקשנים שלוחצים על מוזיקאים הססנים.
יש כל כך הרבה מוזיקה טובה שלא יוצאת שזה ממש חבל.

6דבר אחד אחרון אני חייב להוסיף בקשר לטלמעתק ובינום ניוטון: כשהתחלנו לעשות מוזיקה ביחד, לפני שהיו לנו סמפלרים, זה קרה בהתכתבות. כל אחד עושה איזה שטות על האימפולס טראקר או פרוטי לופס ושלח לשני שימשיך. את הקרדיט על המוזיקה נתנו לרובוט סאטורן המפורסם (זה עם המסך על הבטן והטילים על הראש), וכל השטות הזאת התחילה מתוך מחווה לrobot of pop של מובי שהופיע בסוף כל מצעד אמריקאי בMTV (היו קרדיטים ורובוט שאומר משהו כמו im the robot of pop).
זה התחיל בתור בדיחה כיפית ולא ממש ראה אור (חלקים ממנו ראו אור באוסף מוגבל עותקים בהוצאת 'קלצונה' לפני כמה שנים), למרות שגם בו אפשר לראות התפתחות מוזיקלית מעניינת, עם השפעות IDM א לה בוגדן רצזינסקי ונסיונות להפיח חיים במוזיקת מחשב. פה מצורף קטע שעשיתי את כולו לבד, שיצא באק דאק ב2003, אבל הוא נאמן לעקרונות של הרובוט של טלמעתק.

7האמת שאין לי סיפור מאחורי הקטע הזה, אבל הוא כנראה הקטע הכי טוב שיצא בלייבל, ואני זוכר שלפחות אחד מהמייסדים הסכים איתי לגבי זה. מדובר בבחור רוסי ואלמוני שבכלל לא גר בארץ, אבל הקטע המדובר כל כך אפל ומוצלח שהוא מעפיל על הצורך ללוות אותו בסיפור. חבל שאין עוד כאלה, מזל שיש את זה.

akduck

דיגיטל_מי באק דאק (לא כולל מה שכבר נכתב עליו פה)- מיני אלבומים


 (מיני אלבום ראשון, נצרב בכמה מאות עותקים. מקצבי ג'אנגל, לכלוך וסימפולים מסרטים ישנים)

 
 (מיני אלבום שני, שהופץ רק דיגיטלית, אך שני קטעים ממנו הופיעו באוספים שהודפסו. שלם ומהודק יותר מהראשון אך עדיין מופרע)

  דיגיטל_מי באק דאק- רמיקסים





 

כתיבת תגובה

